Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308889
Title: «Войцек» Анны Пешке: к проблеме адаптации западной драматургии в постановках пекинской оперы
Other Titles: Anna Peschke’s “Woyzeck”: toward the problem of adaptating of Western dramaturgy in the Beijing opera performances / Gu Chengyuan
Authors: Гу Чэнъюань
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Искусство. Искусствоведение
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Проблемы современного востоковедения : материалы III Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 29–30 июня 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Р. Боровой (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 370-375.
Abstract: В статье рассматриваются творческие методы, используемые при адаптации произведений европейской драматургии к специфике китайского театра, в частности пекинской оперы. Объектом исследования избрана постановка пьесы Георга Бюхнера «Войцек», созданная международной творческой группой для показа в Германии. Раскрываются процессы адаптации сюжета и разработки образов персонажей, очерчивается специфика применения классических исполнительских навыков актера цзинцзюй, прослеживаются особенности создания музыкального оформления и визуального стиля представления. Автор приходит к выводу, что, как наиболее универсальные приемы, основой коммуникации между актером и аудиторией, не знакомой с традициями цзинцзюй, становятся сценическое движение-танец, акробатические техники и мастерство демонстрации боевых искусств, а также музыка
Abstract (in another language): The article identifies the creative methods used in adapting European plays to the specifics of the Chinese theatre, in particular of the Peking Opera. The object of the research is the production of Georg Büchner's “Woyzeck”, which was created for a show in Germany by an international creative team. The author analyses the processes of plot adaptation and character design processes, outlines the specifics of applying classical performance skills of a jingju actor, traces the features of musical and visual style of performances. The author concludes that scenic movement-dance, acrobatic techniques and skills of martial arts demonstration, and also music, became a basis of communication between the actor and the audience, as the most universal techniques
Description: Раздел IV. Искусство стран Востока
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308889
ISBN: 978-985-881-559-2
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023. Проблемы современного востоковедения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
370-375.pdf931,72 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.