Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308194
Title: Визуальные подходы к репрезентации информации в белорусских детских журналах XXI в
Other Titles: Visual approaches to the representation of information in Belarusian children’s magazines of the 21st century / S. V. Kharytonova
Authors: Харитонова, С. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2023. – № 2. – С. 13-19
Abstract: Определяется специфика трансляции визуальных образов инструментами медиадизайна в детских печатных средствах массовой информации XXI в. Выявляются тенденции модификации визуальных подходов к репрезентации инфор мации в белорусских журнальных изданиях, предназначенных для дошкольников, а также младших, средних и старших школьников. На основе дизайн-анализа иллюстративных решений детских журналов обозначаются ключевые направления иллюстрирования. В группе периодических изданий для дошкольников и младших школьников выделяются упрощенно-трафаретное и профессионально-художественное направления. В медиатекстах для средних и старших школьников способы компоновки невербальных элементов представляются фрагментарным и текстоцентрическим подходами. Устанавливается, что культурно-специфическую базу для просвещения детей в сфере художественного содержания белорусского искусства и для их эстетического воспитания создают несколько специализированных изданий, которые уступают массовым печатным медиа, транслирующим фрагментарные и упрощенно-трафаретные решения визуализации медиатекста.
Abstract (in another language): The specificity of the translation of visual images by means of media design in children’s print media in the 21st century is determined. Trends in the modification of visual approaches to the representation of information in Belarusian journals intended for preschoolers, junior, middle and senior schoolchildren are revealed. Based on the design analysis of illustrative solutions for children’s magazines, the main directions of illustration are determined. In the group of periodicals for preschoolers and younger schoolchildren, the simplified stencil and professional art directions were identified. In the media text for middle and high school students, the ways of arranging non-verbal components are represented by a fragmentary and text-centric approach. It has been established that a culturally specific base for educating children in the field of the artistic content of Belarusian art and their aesthetic education is being created by several specialised publications, giving way to mass print media broadcasting fragmentary and simplified stencil solutions for visualising media text.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308194
ISSN: 2788-6638
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13-19.pdf1,29 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.