Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308151
Title: Характеристика мотивов использования электронных социальных сетей студентами с различными показателями коммуникативной компетентности
Other Titles: Characteristics of motives for the use of electronic social networks by students with different indicators of communication competency / I. V. Tkachov
Authors: Ткачёв, И. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2023. – № 3. – С. 67-82
Abstract: Изучены различия в силе мотивов использования электронных социальных сетей студентами с разными показателями коммуникативной компетентности. Гипотезой исследования являлось предположение о том, что у респондентов с высокими и низкими показателями коммуникативной компетентности мотивы использования электронных социальных сетей, в основе которых лежат социальные потребности, сильнее, чем у студентов со средними показателями коммуникативной компетентности. Для диагностики исследуемых феноменов проводилось офлайн-анкетирование в четырех университетах Беларуси (n = 488). Установлено, что у студентов со средними показателями коммуникативной компетентности мотивы использования электронных социальных сетей наиболее сильные. Полученные результаты вносят вклад в понимание роли коммуникативной компетентности студентов в мотивации использования электронных социальных сетей и могут применяться при разработке учебно-методических материалов по тематике цифровой коммуникации, а также при психологической коррекции проблемного использования электронных социальных сетей.
Abstract (in another language): The article examines the differences in the intensity of motives for the use of electronic social networks by students with different indicators of communication competency. The hypothesis of the study was the assumption that students with high and low indicators of communication competency have stronger motives for using electronic social networks, which are based on social needs, than students with medium indicators of competency. To diagnose the phenomena under study, offline questionnaires were administered at four Belarusian universities (n = 488). It was found that students with average communication competency indicators have the strongest motives for using electronic social networks. The obtained results contribute to the understanding of the role of students’ communication competency in motivating the use of electronic social networks and can be used for the development of teaching materials on the topics of digital communication, as well as for psychological correction of problematic use of electronic social networks.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308151
ISSN: 2520-2251
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
67-82.pdf884,26 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.