Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/303581
Title: | «Лесной царь» Мишеля Турнье как аллегория постмодернистской критики логоцентризма |
Other Titles: | «The Ogre» by Michel Tournier as an allegory of postmodernist criticism of logocentrism / O. F. Jilevich |
Authors: | Жилевич, О. Ф. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Романия: языковое и культурное наследие – 2023 : материалы ІII Междунар. науч. конф., Минск, 16–17 мая 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. В. Лапунова (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 142-145. |
Abstract: | В статье анализируется понятие логоцентризма, с помощью которого деконструируется метафизика. Выявляется неклассическая концепция знака, оформившаяся в философии Ж. Деррида. Это закладывает методологический фундамент для интерпретативных стратегий в отношении любых текстов: философских, литературных и социокультурных. Выявляются специфические черты романа «Лесной царь» Мишеля Турнье как аллегории постмодернистской критики логоцентризма. Вхождение св. Христофора в современную художественную литературу совпадает с «постмодернистским поворотом» к акценту на означающем («носителе» Логоса) за счет означаемого («несущего» Логоса). Роль св. Христофора как аллегории «поворота постмодернизма» сохраняет статус эмблемы постмодернистской битвы между истиной и силой, между субъективностью и действием |
Abstract (in another language): | The article analyzes the concept of logocentrism, with the help of which metaphysics is deconstructed. The non-classical concept of the sign, which took shape in the philosophy of J. Derrida, is revealed. It lays the methodological foundation for interpretative strategies in relation to any texts: philosophical, literary, and sociocultural. Specific features of Michel Tournier's novel «The Ogre» as an allegory of postmodern critique of logocentrism are revealed. Entry of St. Christopher in modern fiction coincides with the «postmodern turn» to the emphasis on the signifier («bearer» of the Logos) at the expense of the signified («bearing» of the Logos). The role of St. Christopher as an allegory of the «postmodern turn» retains the status of an emblem of the postmodern battle between truth and power, between subjectivity and action |
Description: | Раздел 2. Лингвокультурологические аспекты перевода и вопросы испанской, итальянской, португальской и французской литературы |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/303581 |
ISBN: | 978-985-881-500-4 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Романия: языковое и культурное наследие |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
142-145.pdf | 226,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.