Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/303565
Title: | О формировании межкультурной толерантности |
Other Titles: | On formation of intercultural tolerance / Т. А. Meikshane |
Authors: | Мейкшане, Т. А. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Романия: языковое и культурное наследие – 2023 : материалы ІII Междунар. науч. конф., Минск, 16–17 мая 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: О. В. Лапунова (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 60-65. |
Abstract: | В течение 2020-2023 гг. нами проводится исследование цифрового благополучия белорусских студентов-бакалавров. Изучается состояние физического и психологического комфорта студента в среде, характеризующейся переизбытком цифровой коммуникации. Анализируются особенности восприятия студентами эмоциональных реакций на кризисное событие. Учащимся для анализа был предъявлен видеорепортаж, отражающий специфику осознания носителями языка террористического акта, произошедшего в редакции сатирического журнала “Шарли Эбдо” (2015). Разбор видеоматериалов при изучении французского языка, ролевые игры и анализ различных видеоприемов взаимодействия между носителями языка содействуют, помимо отработки языковых навыков и речевых умений, развитию у молодых людей навыков soft-skills (коммуникативных навыков, эмоционального интеллекта и др.), в конечном итоге – межкультурной толерантности. Это помогает учащимся как выстраивать и поддерживать двустороннюю коммуникацию в привычных и знакомых обстоятельствах, так и успешно адаптироваться к незнакомым речевым ситуациям, что особенно важно для разносторонней коммуникации в онлайн-пространстве, характеризуемом переизбытком информации |
Abstract (in another language): | During 2020-2023 the research on digital well-being of Belarus undergraduates has been conducted. The state of students’ physical and psychological comfort in the environment characterized by the overabundance of digital communication has been discussed. This article discusses verbalisation peculiarities of emotional reactions on a crisis. Undergraduate students were invited to analyze a reportage that addresses the specificity of native speakers’ portrayal of Charlie Hebdo shooting (2015). Analysis of video-materials while learning French language, role games and analysis of various methods of interaction with native speakers, in addition to practicing language, contribute to the development of soft skills of a young learner (communication skills, emotional skills, etc.), and ultimately – intercultural awareness. It helps students to build and maintain two-way communication in familiar environments and successfully adjust to unfamiliar environments, which is especially important for the communication peculiar to an online space characterized by an overabundance of information |
Description: | Раздел 1. Когнитивно-дискурсивные аспекты коммуникации |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/303565 |
ISBN: | 978-985-881-500-4 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Романия: языковое и культурное наследие |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.