Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300495
Title: Научно-образовательная подготовка в университете: состояние и контексты изменений
Authors: Пергаменщик, Л. А.
Полонников, А. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : РИВШ
Citation: «Вышэйшая школа» : навукова-метадычны і публіцыстычны часопіс. – 2023. – № 1. – С. 21-25.
Abstract: В статье представлены размышления авторов о научной и образовательной подготовке в университете. На материале психолого-педагогического обучения проблематизируется ее характер и содержание, которые, по мнению авторов статьи, базируются на идеологии структурного единства общего для всех форм обучения исследовательского контента. В результате профессиональная подготовка приобретает централизованный иерархический характер. Современные же культурная и профессиональная ситуации необходимо востребуют образовательную децентрализацию, включение в ее структуру онтологически, эпистемологически и технологически различных научно-образовательных процессов. В качестве темы профессиональной дискуссии предлагается модель неразрушительной (мягкой) трансформации системы психолого-педагогической подготовки в университете.
Abstract (in another language): This text is an introductory note of comments to the development of the scientific and educational training concept at the university. On the basis of the psychological and pedagogical education, its nature and content are problematized. According to the authors, they are based on the ideology of structural unity of the research content common to all forms of education. As a result, professional training acquires a centralized hierarchical nature. The current cultural and professional situations will necessarily require an educational decentralization and the inclusion in its structure of the ontologically, epistemologically and technologically distinct scientific and educational processes. As a subject-matter of professional discussion, a model of non-destructive (soft) transformation of the psychological and pedagogical training system at the university is proposed.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300495
ISSN: 2076-4383
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пергаменщик_021-025_ВШ_2023-1.pdf282,88 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.