Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300120
Title: Эффективные стратегии онлайн-­поиска информации школьниками: от теоретической модели к технологиям формирования
Other Titles: Effective strategies for online information search by schoolchildren: from a theo­ retical model to formation technologies / A. V. Miklyaeva, S. A. Bezgodova, E. A. Yumkina
Authors: Микляева, А. В.
Безгодова, С. А.
Юмкина, Е. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2023. – № 1. – С. 36-46
Abstract: Представлены критерии эффективности стратегии онлайн-­поисковой активности, установленные путем сравни­тельного анализа характеристик интернет-­среды, трудностей современных школьников в ее освоении и особенностей поисковых учебных заданий. Выявлено, что проблемными зонами у учащихся являются навыки фокусировки вни­мания, выделения существенной информации в процессе поиска и ее критической оценки. Показано, что качество онлайн-­поиска существенно выше при проблемном (не предполагает однозначного ответа) поисковом задании. Предложена теоретическая модель онлайн­-поисковой активности, в которой ключевым объектом педагогического воздействия является развитие мета-когнитивных способностей у школьников. Подробно рассмотрены обучающие технологии повышения эффективности онлайн-­поиска информации на основе мета-когнитивных каркасов, которые дают возможность учащимся стать субъектом своей мета-когнитивной активности благодаря навыкам рефлексии собственных эпистемологических убеждений.
Abstract (in another language): The article presents the criteria for the effectiveness of the strategy of online search activity, which are formulated on the basis on a comparative analysis of the characteristics of the Internet environment, problem areas of modern schoolchildren, and features of search learning tasks. It has been established that the problem areas for students are the skills of focusing at­ tention, highlighting essential information in the process of searching and critically evaluating it. It is shown that the quality of online search is significantly higher with a problematic (not implying an unambiguous answer) search task. A theoretical model of online search activity is proposed, in which the key target of pedagogical influence is the development of school­ children’s etacognitive abilities. Learning technologies for increasing the efficiency of online information retrieval based on metacognitive frameworks are considered in detail. As a result of using these technologies, students develop the skills to reflect on their epistemological beliefs and become subjects of their metacognitive activity.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300120
ISSN: 2791-2892
DOI: 10.33581/2791-­2892-­2023­-1-­36-­46
Sponsorship: Исследование выполнено при финансовой поддержке Российского фонда фундаментальных ис­ следований (проект № 19­29­14005). = The research was performed with finantial support of the Russian Foundation for Basic Research (project No. 19­29­14005).
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
36-46.pdf404,78 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.