Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300079
Title: Экологичность образователь­ной среды как фактор подготовки специалиста иннова­ционного типа в университетах Китая
Other Titles: Ecological acceptability of the educational environment as a factor of training an innovative type of specialist in Сhinese universities / I. L. Shauliakova-­Barzenka
Authors: Шевлякова-­Борзенко, И. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::МЕЖОТРАСЛЕВЫЕ ПРОБЛЕМЫ::Охрана окружающей среды. Экология человека
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Комплексное изучение отдельных стран и регионов
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2023. – № 1. – С. 3-9
Abstract: Экологичность, понимаемая как онтологическая и экзистенциальная соразмерность человека и окружающего его мира, наделяет образовательную среду аксиологическим смыслом и особой экологосообразной) эстетичностью, обеспечивает ее природо­-и культуросообразность, адекватность контексту реальной жизнедеятельности, а также здоровьесберегающий характер и компенсаторность (в смысле нейтрализации негативных воздействий). Применительно к современному китайскому университету экологичность образовательной среды предполагает комбинаторность индивидуализации образовательных траекторий, развития культуры кооперации (сотрудничества) и достижения стратегических (отложенных) и прагматических целей, последовательную реализацию принципов природо­-и куль­туросообразности, а также многовекторное усиление позиций традиционной китайской культуры (в широком пони­мании, включая цивилизационный путь, миропонимание и мироощущение) как основы инноваций.
Abstract (in another language): Ecological acceptability, understood as the ontological and existential proportionality of a person and the world around him, gives the educational environment an axiological meaning and a special (ecological­like) aesthetics, ensures its natural and cultural conformity, adequacy to the context of real life, health­preserving nature and compensatory (in the sense of neu­ tralising negative impacts). In relation to the modern Chinese university, the environmental acceptability of the educational environment implies combinatoricity of strategic (deferred) and pragmatic goals, individualisation of educational trajectories and the development of a culture of cooperation, consistent implementation of the principles of nature and cultural confor­ mity, multi­vector strengthening of the positions of traditional Chinese culture (in a broad sense, including the civilisational path, worldview and attitude) as the basis of innovation.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/300079
ISSN: 2791-2892
DOI: 10.33581/2791­-2892-­2023­-1­-3­9
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3-9.pdf332,81 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.