Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/299007
Title: Использование национально ориентированных материалов в обучении китайских студентов-русистов (на примере изучения прецедентных феноменов)
Other Titles: Use of national-oriented materials in teaching Chinese students specializing in Russian philology (using the study of precedent phenomena as an example) / Yang Xueying
Authors: Ян Сюэин
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 35-летию создания каф. риторики и методики преподавания языка и литературы, Минск, 20–21 марта 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: И. М. Саникович (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 272-278.
Abstract: Знакомство с прецедентными феноменами играет большую роль в формировании лингвокультурологической компетенции студентов-филологов. Культуроведческий аспект овладения русским языком – важная составляющая часть содержания обучения филологов-иностранцев. Эффективным средством формирования культуроведческой компетенции иностранных учащихся могут стать национально ориентированные учебные материалы. В настоящий момент принцип опоры на родную лингвокультуру в обучении китайских студентов-русистов реализован недостаточно. Новизна публикации заключается в разработке методики использования национально ориентированных материалов при изучении феномена прецедентности. Опора на родную лингвокультуру учащихся может стать дополнительным фактором учебной мотивации при объяснении сложного теоретического материала (прецедентность, функции и виды прецедентных феноменов). При изучении китайскими студентами-русистами теории прецедентности целесообразно обратиться к понятию «дяньгу» из китайской классической филологии. Стоит также активно привлекать прецедентные феномены из китайскоязычного дискурса
Abstract (in another language): Acquaintance with precedent phenomena plays an important role in the formation of cultural and linguistic competence of philology students. The culturological aspect of mastering the Russian language is an important part of the syllabus for teaching foreign philology students. National-oriented educational materials can become an effective means of forming the culturological competence of foreign students. At the moment, the principle of relying on the native linguoculture in teaching Chinese students specializing in Russian philology has not been sufficiently implemented. The novelty of the publication lies in the development of a methodology for using national-oriented materials in the study of the phenomenon of precedence. Reliance on the native linguoculture of students can become an additional factor in academic motivation when explaining complex theoretical material (precedence, functions and types of precedent phenomena). When studying the theory of precedence by Chinese students specializing in Russian philology, it is advisable to refer to the concept of «diangu» from Chinese classical philology. It is also worth extensively bringing in precedent phenomena from Chinese discourse
Description: Секция 3. Лингвокультурная личность как ценность филологического образования
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/299007
ISBN: 978-985-881-464-9
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023. Аксиология филологического образования в контексте подготовки педагога будущего

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
272-278.pdf283,21 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.