Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/293533
Title: Конвергентные процессы в образовании: истоки, факторы, динамика
Other Titles: Convergent processes in edu­ cation: origins, factors, dynamics / I. L. Shauliakova-­Barzenka
Authors: Шевлякова­-Борзенко, И. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2022. – № 2. – С. 3-10
Abstract: В современном междисциплинарном дискурсе конвергенция понимается как универсальный способ сохранения и трансляции социокультурного опыта и как один из регуляторов имманентной логики развития культуры. Она также рассматривается в качестве сущностного свойства процессов взаимодействия науки, технологии и общества в пост­индустриальную эпоху. Общецивилизационные процессы определяют специфику конвергентных процессов в обра­зовании. Их заметный рост может означать парадигмальные изменения в моделях обучения, что, в свою очередь, ак­туализирует проблему оперативной трансформации всех компонентов образовательных систем. Так, под влиянием процессов конвергентного типа формируется новый тип (новая модель) образования – конвергентное образование. Оно рассмотрено одновременно и в универсализированном ключе (за основу берется общеметодологическое пони­мание конвергенции как схождения и сближения разнообразных явлений и процессов), и в прикладном аспекте (как инструмент актуализации комплекса опережающих компетенций субъектов образовательного процесса).
Abstract (in another language): Within the framework of modern interdisciplinary discourse, convergence is understood as a universal way of preserving and translating socio­cultural experience, one of the regulators of the immanent logic of cultural development. It is also considered as an integral property of the processes of interaction between science, technology and society in the post­ industrial era. General processes determine the specifics of convergent processes in education. Their noticeable growth may mean, among other things, changes of paradigm in learning models, which, in turn, actualises the problem of operational transformation of all components of educational systems. That is, under the influence of convergent type processes, a new type (model) of education is formed, we mean convergent education. We consider it both in a universalised way (the general methodological understanding of convergence as convergence, convergence of various phenomena and processes is taken as a basis), and in an applied aspect as a tool for updating the complex of anticipating competencies of subjects of the educational process.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/293533
ISSN: 2791-2892
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3-10.pdf330,33 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.