Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/292743
Title: Взаимосвязь между когнитивно-стилевыми характеристиками обучающихся управлению воздушным движением и показателем успешности тренажерной подготовки
Other Titles: Interrelation between cognitive-style characteristics of students in air traffic control and indicator of success of simulation training / I. I. Baraban
Authors: Барабан, И. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Философия. Психология = Journal of the Belarusian State University. Philosophy and Psychology. – 2022. – № 3. – С. 107-112
Abstract: Важной задачей в профессиональной подготовке будущих диспетчеров по управлению воздушным движением являются следующие когнитивно-стилевые характеристики: полезависимость и поленезависимость, импульсивность и рефлективность, а также ригидность и гибкость познавательного контроля. Установлено, что данные диспетчеры, в сравнении с курсантами, имеют статистически более высокие показатели поленезависимости и рефлективности (на уровне тенденций). Выявлены положительные связи показателей поленезависимости и рефлективности и отрицательные связи показателей установочной ригидности и сенситивной ригидности с показателем успешности тренажерной подготовки курсантов. На последний оказывают влияние поленезависимость и рефлективность.
Abstract (in another language): An important task in the professional training of future air traffic controllers is the cognitive-style characteristics: field dependence and field independence, impulsivity and reflexivity, and rigidity and flexibility of cognitive control. As a result of the study, it was found that air traffic controllers in comparison with cadets have statistically higher indicators of field independence, as well as reflectivity (at the level of trends). Positive correlations of indicators of field independence and reflectivity and negative correlations of indicators of attitution rigidity and sensitive rigidity with the success of training cadets were revealed. Such cognitive-style characteristics as field independence and reflectivity influence the success of training cadets.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/292743
ISSN: 2520-2251
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
107-112.pdf338,63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.