Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот документ:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/287901
Title: | Особенности адаптации первокурсников к условиям обучения в Белорусском государственном университете |
Other Titles: | Adaptation features of freshers to the learning environment at the Belarusian State University / M. A. Korneevets, L. V. Filinskaya, T. V. Scholkova |
Authors: | Корнеевец, М. А. Филинская, Л. В. Щелкова, Т. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология ЭБ БГУ::Подразделение БГУ ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2022. – № 3. – С. 109-123 |
Abstract: | Рассматривается проблема адаптации студентов 1-го курса к новой социальной среде и условиям освоения образовательных программ в Белорусском государственном университете. Анализируются особенности академической и социокоммуникативной адаптации первокурсников. Выделены объективные и субъективные критерии адаптационного процесса. Представлены результаты онлайн-опроса студентов 1-го курса БГУ, а также глубинных интервью со студентами-сиротами и студентами, отчисленными после 1-го семестра. Сделан вывод о незавершенном характере процесса адаптации первокурсников, необходимости психолого-педагогического сопровождения студентов-сирот, развития института тьюторства, социологического исследования динамического аспекта адаптации. |
Abstract (in another language): | The paper considers the problem of first-year students’ adaptation to new social environment and to the conditions of coping with the university educational curriculum. It analyses the features of the first-year students’ adjustment to learning and extracurricular activities (academic and sociocommunicative adaptation). The objective and subjective criteria of freshmen’ adaptation process are highlighted. The article presents the results of the online-survey of the first-year students from 15 faculties of the Belarusian State University, and the findings of the in-depth interviews with the studentsorphans and the students expelled from the university after the first semester. The results obtained prove the relevance of the problem under study and make it possible to conclude that the process of adaptation of the first-year students is incomplete. The outcomes also prove the need for psychological and pedagogical support of orphan students, development of the institute of tutoring, conducting sociological research to study the dynamic aspect of adaptation. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/287901 |
ISSN: | 2521-6821 |
DOI: | 10.33581/2521-6821-2022-3-109-123 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2022, №3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
109-123.pdf | 901,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.