Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/285461
Title: Инклюзия: правовые аспекты закрепления и реализации конституционного права на образование детей с особенностями развития в России
Other Titles: Inclusion: legal aspects of reinforcing and implementing the constitutional right to educate children with special needs in Russia / E. A. Kazmina
Authors: Казьмина, Е. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Государство и право. Юридические науки
Issue Date: 2022
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Право = Journal of the Belarusian State University. Law. – 2022. – № 1. – С. 30-36
Abstract: Изучаются проблемы поиска баланса во внедрении инклюзивного образования и получении основного общего образования в специализированных (коррекционных) образовательных организациях. Инклюзивное образование, несмотря на несомненные достоинства, обеспечивающие реализацию международных стандартов в части социализации личности, может иметь недостатки из-за невозможности обеспечить персонализированное обучение и укомплектовать штат высококвалифицированными кадрами, обладающими навыками работы с детьми, имеющими различного рода трудности в обучении. Между тем сложившееся в обществе негативное отношение к специализированным учреждениям требует переосмысления. Здесь сложно переоценить роль государственных институтов. Возможность выбора форм обучения в условиях тщательной психологической, медицинской и педагогической диагностики в дошкольном возрасте может способствовать более эффективному обучению и развитию личности.
Abstract (in another language): The article is devoted to the problem of finding a balance in the implementation of inclusive education and general education in specialised (correctional) educational organisations. Inclusive education, despite its undoubted qualities, high accuracy of assessment in terms of the socialisation of the individual, can be especially true in terms of the quality of education due to the possibility of providing personalised learning and providing highly qualified personnel with the skills to work with children with a high level of learning ability. Meanwhile, the negative attitude towards specialised institutions that has developed in society requires rethinking, in which it is difficult to overestimate the role of state institutions. The presence of a choice of forms of education in conditions of careful psychological, medical and pedagogical diagnostics at preschool age can contribute to more effective learning and personal development.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/285461
ISSN: 2520-2561
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2022, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
30-36.pdf294,95 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.