Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/283241
Title: Трудности развития невербальной коммуникативной компетенции китайских студентов на занятиях РКИ
Other Titles: Difficulties of development of non-verbal communicative competence of Chinese students in the classes of the Russian as a foreign language / I. V. Ma, O. M. Malinets
Authors: Ма, И. В.
Малинец, О. М.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Лингводидактика : материалы VIII Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 22 окт. 2021 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 43-47.
Abstract: В статье рассматривается проблема формирования навыков невербальной коммуникации у китайских студентов на уроках русского языка как иностранного, связанная с культурной адаптацией и аккультурацией. Актуальность исследования обусловлена тем, что неязыковые средства общения и их национальная специфика не входят в состав учебных программ и остаются без внимания в педагогическом процессе из-за отсутствия пособий и дидактического материала. Авторы предлагают проводить на занятиях сравнительный анализ мимики и жестов в русской и китайской культуре с целью правильного декодирования невербальной информации учащимися. Для развития межкультурной чуткости и предотвращения коммуникативных барьеров применять проблемный подход к изучению русского языка, метод опоры на физические действия психолога Дж. Ашера, использовать современные информационно-коммуникационные технологии
Abstract (in another language): The article examines the problem of the formation of non-verbal communication skills among Chinese students in the lessons of Russian as a foreign language, associated with cultural adaptation and acculturation. The relevance of the research is due to the fact that non-linguistic means of communication and their national specificity are not included in the curriculum and remain unattended in the pedagogical process due to the lack of manuals and didactic material. The authors propose to conduct in the classroom a comparative analysis of facial expressions and gestures in Russian and Chinese culture in order to correctly decode non-verbal information by students. To develop intercultural sensitivity and prevent communication barriers, apply a problematic approach to the study of the Russian language, the method of relying on the physical actions of psychologist J. Asher, use modern information and communication technologies
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/283241
ISBN: 978-985-881-233-1
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021. Лингводидактика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
43-47.pdf380,32 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.