Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/275269
Title: Компьютерная нагляд­ность при обучении математике
Other Titles: Computer visibility in lear­ ning mathematics / D. A. Denisovets, V. V. Kazachenok
Authors: Денисовец, Д. А.
Казаченок, В. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ЕСТЕСТВЕННЫЕ И ТОЧНЫЕ НАУКИ::Математика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2021. – № 2. – С. 30-39
Abstract: Раскрывается сущность компьютерной наглядности как активной формы деятельности студента в процессе обу­чения математике с учетом психофизиологических возможностей человека. Показывается, что осознанное усвоение математических методов и понимание формул невозможны при опоре только на логический компонент мышления. Анализируется понимающее усвоение математического материала при наглядно­модельном обучении на основе принципа моделирования, рассматриваемого в качестве высшей ступени принципа наглядности. Выделяются три уровня когнитивной визуализации на экране монитора, используемой для сжатия и преобразования учебной информации: визуализация данных; визуализация информации; визуализация знаний. Приводятся результаты экспериментального исследования эффективности компьютерной наглядности.
Abstract (in another language): The essence of computer visualisation as an active form of student activity in the process of teaching mathematics is revealed, taking into account the psychophysiological capabilities of a person. It is shown that the conscious assimilation of mathematical methods and understanding of formulas is impossible when relying only on the logical component of thin­ king. The article analyses the understanding assimilation of mathematical material with visual­model teaching based on the principle of modelling, considered as the highest level of the principle of visibility. The levels of cognitive visualisation on the monitor screen, used to compress and transform educational information, are highlighted: data visualisation; visua­ lisation of information; visualisation of knowledge. The results of an experimental study of the effectiveness of computer visualisation are presented.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/275269
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
30-39.pdf396,44 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.