Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272802
Title: Научная рациональность как основа академического дискурса
Other Titles: Scientific rationality as the basis of academic discourse / V. S. Saiganova
Authors: Сайганова, В. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Науковедение
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания : материалы республиканской науч.-практ. конференции, приуроченной к 100-летию Белорусского государственного университета, Минск, 14 октября 2021 г. / БГУ, Фак. философии и социальных наук, Исторический фак. ; [редкол.: В. С. Сайганова (отв. ред.), О. В. Новикова, Т. В. Бурак]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 199-203.
Abstract: В статье рассматриваются основные подходы к изучению научной рациональности в контексте академического дискурса. Академический дискурс современного университета невозможен без опоры на науку и соблюдения требований научной рациональности. В статье подчеркивается эвристический потенциал синергетической, пластичной, социокогнитивной и коммуникативной моделей рациональности. Современный тип рациональности открывает себя как субъект-субъектная рациональность, расширяя возможности для интерпретации рациональности через дискурсивные практики, коммуникативные характеристики, академические нормы и правила. Университет выступает значимым субъектом интеракции в коммуникационном поле современной культуры и является носителем научной рациональности, эксплицируемой в объективных устойчивых характеристиках научной и образовательной деятельности, а также в открытости инновационным размерностям современного мира
Abstract (in another language): The article discusses the main approaches to the study of scientific rationality in the context of academic discourse. The academic discourse of a modern university is impossible without reliance on science and compliance with the requirements of scientific rationality. The article emphasizes the heuristic potential of synergetic, plastic, sociocognitive and communicative models of rationality. The modern type of rationality reveals itself as subject-subjective rationality, expanding the possibilities for interpreting rationality through discursive practices, communicative characteristics, academic norms and rules. The university acts as a significant subject of interaction in the communicative sphere of modern culture and is the bearer of scientific rationality, expressed in objective stable characteristics of scientific and educational activities, as well as in openness to new dimensions and innovations of the modern world
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272802
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Number, date deposit: № 010805112021, Деп. в БГУ 05.11.2021
Appears in Collections:2021. Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
199-203.pdf545,68 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.