Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/272788
Title: | Классический университет в условиях цифровизации культуры |
Other Titles: | Classical university in the conditions of the digitalization of culture / I. N. Kolyadko |
Authors: | Колядко, И. Н. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания : материалы республиканской науч.-практ. конференции, приуроченной к 100-летию Белорусского государственного университета, Минск, 14 октября 2021 г. / БГУ, Фак. философии и социальных наук, Исторический фак. ; [редкол.: В. С. Сайганова (отв. ред.), О. В. Новикова, Т. В. Бурак]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 124-128. |
Abstract: | В современном трансформирующемся социуме целый ряд проблем возникает в области определения роли и социокультурного статуса современных университетов как многопрофильных образовательных, научно-исследовательских и культурных центров. Производство духовных значений, смыслов, составляющих основание аксиосферы национальной культуры, является основной в деятельности университета, который согласно своей идее обращен к формированию «ответственно мыслящего» субъекта (М. М. Бахтин). Именно такой подход позволяет наиболее глубоко осмыслить феномен университета, сущность которого не может быть сведена к технологии передачи и усвоения знания, а необходимо включает специфически человеческий способ целостного преобразования индивида на пути «возрастания к гуманности» (И. Гердер). Наиболее рельефно особая, уникальная миссия классического университета проявляется в условиях цифровизации современной культуры, к важнейшим измерениям которой следует отнести деформацию традиционных форм индивидуальной и коллективной идентичности. Однако именно в такого рода переходные, кризисные по своей сути эпохи социодинамики культуры наиболее рельефно выкристаллизовывается социообразующая, культуросозидающая роль классического университета как «места, где общество и государство позволяют сознанию развернуться в наивысшей форме» (К. Ясперс) |
Abstract (in another language): | In a modern, permanently transforming society, a number of problems arise in the field of determining the role and socio-cultural status of modern universities as multidisciplinary educational, research and cultural centers. The production of spiritual meanings, meanings that form the basis of the axiosphere of national culture, is the main one in the activities of the university, which, according to its idea, is directed to the formation of a “responsible thinking” subject (M. M Bakhtin). It is this approach that makes it possible to deeply comprehend the phenomenon of the university, the essence of which cannot be reduced to the technology of transfer and assimilation of knowledge, but necessarily includes a specifically human way of integral transformation of an individual on the path of “growing towards humanity” (I. Herder). The most strikingly special, unique mission of a classical university is manifested in the conditions of digitalization of modern culture, the most important dimensions of which should be attributed to the deformation of traditional forms of individual and collective identity. However, it is precisely in this kind of transitional, inherently crisis, epochs of sociodynamics of culture that the socio-forming, culture-creating role of the classical university crystallizes most vividly as “a place where society and the state allow consciousness to unfold in the highest form” (K. Jaspers) |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/272788 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Number, date deposit: | № 010805112021, Деп. в БГУ 05.11.2021 |
Appears in Collections: | 2021. Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
124-128.pdf | 655,11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.