Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/272785
Title: | Философия как атрибут академических программ классического университета |
Other Titles: | Philosophy as an attribute of the classical university academic programs / A. I. Zelenkov |
Authors: | Зеленков, А. И. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания : материалы республиканской науч.-практ. конференции, приуроченной к 100-летию Белорусского государственного университета, Минск, 14 октября 2021 г. / БГУ, Фак. философии и социальных наук, Исторический фак. ; [редкол.: В. С. Сайганова (отв. ред.), О. В. Новикова, Т. В. Бурак]. – Минск : БГУ, 2021. – С. 112-117. |
Abstract: | Проанализирована проблема статуса и роли философии как учебной дисциплины в академических программах классического университета. Содержательные и методические контексты данной проблемы рассмотрены в двух аспектах: 1) в рамках социально-исторической реконструкции процесса развития классических университетов и роли философских знаний в их академических программах; 2) в аспекте анализа инновационного опыта кафедры философии и методологии науки факультета философии и социальных наук Белорусского государственного университета, ориентированного на внедрение современных образовательных технологий в процесс преподавания философии для студентов и аспирантов. Особое внимание уделено рассмотрению и оценке современных дискуссий о перспективах и проблемах цифровизации учебного процесса в сфере гуманитарных дисциплин и, в частности, философии, а также о формах и методах использования мультимедийных технологий в преподавании общеобразовательных и специальных философских курсов |
Abstract (in another language): | The problem of the status and role of philosophy as an important discipline in the academic programs of a classical university is analyzed. The substantive and methodological contexts of this problem are considered in two aspects: 1) within the framework of the socio-historical reconstruction of the process of formation and development of classical universities and the role of philosophical knowledge in their academic programs; 2) in the aspect of analyzing the innovative experience of the Department of Philosophy and Methodology of Science of the Faculty of Philosophy and Social Sciences at the Belarusian State University, focused on the introduction of modern educational technologies in the teaching of philosophy for students and postgraduate students of the university. Particular attention is paid to the consideration and assessment of modern discussions about the prospects and problems of digitalization of the educational process in the field of humanitarian disciplines and philosophy, as well as about the forms and methods of using multimedia technologies in teaching general education and special philosophical courses |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/272785 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Number, date deposit: | № 010805112021, Деп. в БГУ 05.11.2021 |
Appears in Collections: | 2021. Университетоведение: опыт и перспективы научных исследований и преподавания |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
112-117.pdf | 655,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.