Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272630
Title: Модальность как фактор декодирования прагматической установки автора в публицистическом тексте
Other Titles: Modality as a decoding factor of the author’s pragmatic attitude in a publicistic text
Authors: Ахраменко, Л. С.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2021
Publisher: БГУ
Abstract: Статья посвящена рассмотрению модальности как фактору декодирования прагматической установки автора на примере публицистического текста. Установлено, что различные виды текстовой модальности выполняют такие прагматические функции, как повышение значимости темы текста, акцентирование релевантных высказываний, повышение степени достоверности высказываний, формирование пресуппозиции к восприятию последующей информации. Выявлены модальные доминанты в структурных частях текста: мотивационная модальность, стимулирующая адресата к дальнейшему изучению темы текста; когнитивная модальность, усиливающая релевантность темы за счет информирования; импозитивная модальность, внушающая адресату авторскую точку зрения. Вышеуказанные модальные доминанты являются факторами реализации промежуточных прагматических установок во вводной, основной и заключительной частях текста соответственно.
Abstract (in another language): The article is devoted to consideration of modality as the factor of decoding the author’s pragmatic attitude on the example of a publicistic text. It has been established that various types of modality perform such pragmatic functions as increasing the text theme relevance, focusing relevant statements, increasing the degree of credibility of statements, forming presupposition to the perception of the following information. Modal dominants were revealed in the structural parts of the text: the motivational modality, which stimulates the addressee to the further study of the text theme; cognitive modality, which reinforces the relevance of the theme by informing; impositive modality, which imposes the author's point of view. The above modal dominants are factors for the implementation of intermediate pragmatic attitudes in the introductory, main and final parts of the text, respectively.
Description: Ключевые слова: модальность; прагматическая установка; модальная доминанта; достоверность; тема текста; релевантность. = Key words: modality; pragmatic attitude; modal dominant; credibility; text theme; relevance.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/272630
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Выпуск 11. - 2021.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ahramenko_Lang_practice_2021.pdf268,88 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.