Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/263986
Title: Инклюзивная организационная культура как культура принятия разнообразия и взаимопонимания
Other Titles: Inclusive organizational culture as a culture of diversity acceptance and mutual understanding
Authors: Дьячкова, М.А.
Томюк, О.Н.
Шуталева, А.В.
Дудчик, А.Ю.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2019
Publisher: LLC Ecological Help
Citation: Perspekt Nauki Obraz 2019;41(5):373-385.
Abstract: Актуальность исследования вызвана необходимостью реформирования образовательной среды на основе ценностей инклюзии с целью обеспечения доступности качественного образования для всех. Цель исследования – обоснование необходимости формирования инклюзивной культуры как культуры принятия разнообразия и взаимопонимания. Проблема исследования – не развитость инклюзивной организационной культуры является барьером обеспечения доступности качественного образования в условиях разнообразия ограничений возможностей здоровья и образовательных потребностей обучающихся. Исследование базировалось на анализе нормативных документов, сравнения и обобщения имеющихся подходов в зарубежной и отечественной теории и практике по проблеме включения ценностей инклюзии в стратегию образовательных организаций и формирования инклюзивной организационной культуры. Результаты: установлено, что инклюзивная повестка в образовании обостряет проблему формирования инклюзивной организационной культуры как культуры принятия разнообразия как ценности, преимущества, значимого обучающего, воспитывающего, развивающего ресурса; обоснованы стадийность, необходимость проактивной стратегии формирования межкультурных компетенций.
Abstract (in another language): The relevance of the study is the need to reform the educational environment based on the values of inclusion to ensure the accessibility of quality education for all people. The purpose of the study is to justify the need an inclusive culture formation as a culture of acceptance of diversity and mutual understanding. The research problem is the lack of development of an inclusive organizational culture is a barrier to ensuring the availability of quality education in a variety of health limitations and the educational needs of students. The study based on the analysis of regulatory documents, comparison and generalization of the available approaches in international and Russian theory and practice on the inclusion values issue in the strategy of educational organizations and the formation of an inclusive organizational culture. Results: it was established that the inclusive agenda in education aggravates the problem of the formation of an inclusive organizational culture as a culture of accepting diversity as a value, advantage, significant educational, upbringing, developing resource; staged, the need for a proactive strategy of the formation of intercultural competencies are justified.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/263986
DOI: 10.32744/pse.2019.5.26
Scopus: 85075559589
Appears in Collections:Статьи факультета философии и социальных наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pdf_190526.pdf5,18 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.