Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/260829
Title: Взгляд на лингвокультурологический анализ художественного текста как вид учебной деятельности в системе современного гуманитарного образования
Other Titles: View at the linguoculturological analysis of the artistic text as a kind of learning activity in the system of modern humanities education / T. P. Betsenko
Authors: Беценко, Т. П.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2021
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. - 2021. - № 1. - С. 14-21
Abstract: Предпринята попытка рассмотреть специфику лингвокультурологического анализа художественного текста. Выяснено содержание этой разновидности работы с текстом, определены цели и задачи, представлен алгоритм анализа. Обоснованы составляющие лингвокультурологического анализа. Лингвокультурологический анализ художественного произведения осмыслен в аспекте его народоведческих, этнографических, фольклорных связей. Предложены подготовительные упражнения, предшествующие лингвокультурологическому разбору художественного текста. Необходимость использования лингвокультурологического анализа художественного текста в учебной деятельности обусловлена современными проблемами мирового значения. В связи с активными контактами представителей различных этносов появилась потребность во взаимопонимании, взаимопроникновении, взаимоуважении и изучении традиций, обычаев, обрядов близких и отдаленных в родстве этносов. Источником познания в этом случае являются художественные произведения. Для того, чтобы постичь культурное наследие других народов, считаем необходимым изучать и понимать их материальные и культурные ценности на примере лингвокультурологического анализа произведений художественного творчества.
Abstract (in another language): The article presents an attempt to consider the specifics of the linguoculturological analysis of a literary text. The content of this kind of work with the text is clarified, the goals and objectives are determined, the analysis algorithm is presented. The components of the linguoculturological analysis have been substantiated. The linguoculturological analysis of a work of art is comprehended in the aspect of its national studies, ethnographic, folklore ties. Preparatory exercises preceding the linguoculturological analysis of the literary text are proposed. The need to use the linguoculturological analysis of a literary text in educational activities is due to modern problems of world importance. In connection with the active contacts of representatives of different ethnic groups, there is a need for mutual understanding, interpenetration, mutual respect and study of traditions, customs, rituals of closely related and distant ethnic groups. The source of knowledge in this case are works of art. In order to comprehend the cultural heritage of other peoples, we consider it necessary to study and understand their material and cultural values on the example of the linguocultural analysis of works of art.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/260829
ISSN: 2709-5738
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2021, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14-21.pdf400,79 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.