Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/257212
Title: | Как умирает леди Макбет и почему: влияние античных и ренессансных ментальных установок на типологию мотива самоубийства в пьесах У. Шекспира |
Other Titles: | How Lady Macbeth dies and why: the influence of the roman and renaissance mentality on the typological features of the motif of suicide in Shakespeare’s plays / N. S. Zelezinskaya |
Authors: | Зелезинская, Н. С. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Национальные культуры в межкультурной коммуникации : материалы V Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 31 марта - 1 апр. 2020 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: И. В. Воробьёва (гл. ред.) [и др.]. - Минск : БГУ, 2020. - С. 222-231. |
Abstract: | В статье показывается, как восприятие Ренессансом античного идеала правильной смерти накладывается на протестантские установки сотериологического характера при формировании семантики мотива самоубийства в произведениях У. Шекспира. Учет разновекторных культурных влияний позволяет понять логику художественного воплощения идеи самоубийства и построить типологическую модель мотива самоубийства шекспировских произведений, которая имеет практическую значимость для разрешения спорных вопросов шекспироведения и особенно для постановки пьес. Эффективность и интероперабельность модели показана на примере мотива самоубийства леди Макбет – в статье восстанавливаются отсутствующие в тексте детали ее судьбы |
Abstract (in another language): | The article shows how the Renaissance perception of the ancient ideal of death is superimposed on Protestant sotherological attitudes. The article dwells upon their mutual influence on the formation of the motif of suicide in Shakespeare’s works. These factors allow us to understand the logic of the artistic embodiment of the idea of suicide in Shakespeare’s works. A typological model of the motif of suicide has practical significance for a number of controversial questions in Shakespearean studies and especially for staging plays. The effectiveness and interoperableness of the model is shown by the example of motif of suicide of Lady Macbeth; the article restores the details of her fate missing in the text |
Description: | Секция 2. Литература и лингвистические исследования |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/257212 |
ISBN: | 978-985-881-067-2 |
Appears in Collections: | 2020. Национальные культуры в межкультурной коммуникации |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
222-231.pdf | 172,39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.