Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/248221
Title: Западная Европа: к вопросу о секуляризации
Other Titles: Western Europe: secularisation light / P. M. Zulehner
Authors: Цуленер, П. М.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Религия. Атеизм
Issue Date: 2020
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2020. - № 2. - С. 129-132
Abstract: С опорой на биографический подход анализируется история теории секуляризации. Приводятся примеры личного взаимодействия автора с ее двумя важными теоретиками, Питером Бергером и Томасом Лукманом. Постепенно представляются аргументы в пользу несостоятельности данной теории для интерпретации идеологии и религии в либеральных культурах Западной Европы. Утверждается, что явление, интерпретируемое в качестве секуляризации религии, – это не более чем упразднение навязывавшихся ранее разными государствами идеологических монополий. Результатом этого процесса считается появление мультикультурных и мультирелигиозных плюралистических сообществ. Группы атеистов и глубоко верующих и практикующих христиан находятся в таких обществах на периферии. Они уступают большим группам скептиков, неуверенных и индивидуально-религиозных людей. Поднимается вопрос об индивидуальных стратегиях адаптации современных людей к жизни в условиях регулярной коллизии светских и религиозных реалий современного общества.
Abstract (in another language): This article presents a biographical approach to the history of the changes in the theoretical appraisal of the secularisation concept, grounding on personal relations of the author with its two major theoreticians: Peter L. Berger and Thomas Luckmann. The theory of secularisation is gradually presented as unsuitable for interpreting the ideological/religious dimension of the liberal cultures of Western Europe. It states, that what is currently interpreted as secularisation is in fact the dissolution of imposed fateful ideological monopolies. The result is the development of not mono-colored/secular, but ideologically multicoloured/pluralistic societies. The group of the atheised and of consistently believing and practicing Christians are typologically on the fringes of the society, while the largest groups are the skeptics, the insecure, but also the privately-religious. The question is raised about coping strategies of contemporary people, living in the inconsistent world of constant collusion of the secular and the religious realities.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/248221
ISSN: 2521-6821
DOI: 10.33581/2521-6821-2020-2-129-132
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2020, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
129-132.pdf269,28 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.