Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/245301
Title: Виртуализация образования в условиях цифровой экономики
Other Titles: Virtualization of education in a digital economy / L. G. Titarenkо
Authors: Титаренко, Л. Г.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Экономика и экономические науки
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2020
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2020. - № 1. - С. 23-30
Abstract: Рассматриваются проблемы совершенствования подготовки специалистов в системе высшего образования Республики Беларусь с учетом новых задач и вызовов в условиях цифровизации экономики. Автор исходит из того, что обучение информационно-компьютерным технологиям и формирование цифровой культуры необходимо осуществлять не только в отношении студентов, получающих профильное образование в данной сфере, но и всех остальных студентов. В цифровой культуре выделяются не только профессиональные (специальные), но и общие, универсальные компетенции, необходимые специалистам, занятым в любой сфере современной экономики. Те же универсальные компетенции нужны и для эффективной жизнедеятельности населения в целом в условиях нарастающей цифровизации. Высшее образование требует значительной модернизации для того, чтобы развивать у всех студентов востребованные компетенции и цифровую культуру и тем самым готовить кадры для цифровой экономики. Поколение студентов, погруженное в виртуальную реальность интернета, готово к соответствующим изменениям в сфере образования. Его виртуализация будет адекватным ответом на глобальный вызов, стоящий в настоящее время и перед Беларусью, и перед другими странами, идущими по пути развития индустрии 4.0.
Abstract (in another language): The article discusses the problems of improving the training of specialists in the higher education system of the Republic of Belarus, taking into account new tasks and challenges in the context of the digitalization of the economy. The author proceeds from the fact that training in information and computer technologies and the formation of a digital culture must be carried out not only for the students receiving specialized education in this field, but also for all other students. In digital culture, not only professional (special), but also general, universal competencies are required for specialists employed in any area of the modern economy. The same universal competencies are necessary for the effective life of the population as a whole in the context of growing digitalization. The sphere of higher education needs significant modernization in order to develop the required competencies and digital culture for all students and thereby prepare personnel for the digital economy. The young generation of students, totally involved in the virtual reality of the Internet, is ready for the corresponding changes in the field of education. Its virtualization will be an adequate response to the global challenge currently facing Belarus and other countries along the path of developing industry 4.0.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/245301
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2020, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23-30.pdf295,25 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.