Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/240728
Title: Опережающее образование и модернизация Союзного государства
Other Titles: Forward-thinking education and modernization of the union state
Authors: Сиренко, Светлана Николаевна
Малинецкий, Георгий Геннадьевич
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2019
Citation: Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование – 2019. – № 1. – С. 20–32.
Abstract: Очередной этап технологической революции на наших глазах меняет не только производство, но и рынок труда, предъявляя новые требования к компетенциям выпускников. Исследование зарубежного опыта показывает, что ведущие страны мира уже вступили в «образовательную гонку», приз в которой – готовность молодежи осваивать технологии новой индустрии. Для Союзного государства Беларусь–Россия критически важно своевременно использовать потенциал опережающего образования, которое является одним из важнейших долговременных факторов повышения уровня технологического развития страны и ее процветания. В статье рассмотрены конкретные шаги, которые призваны способствовать становлению современного образования в Союзном государстве Беларуси и России как опережающего. С позиций теории гуманитарно-технологической революции обосновывается тезис о том, что обязательным условием прогресса наших стран является содействие личностному росту и воспитание человека-творца. В рамках развиваемой концепции особое место занимает деятельностная профессиональная ориентация школьников, взаимосвязанная с проблемой междисциплинарности в школьном и вузовском образовании. Как отдельный важный аспект обоснована целесообразность включения элементов образовательной робототехники, а также проблемного и проектного обучения в повседневную практику школьного обучения. Перечисленные образовательные инновации требуют принятия ряда решений на государственном уровне.
Abstract (in another language): The next stage of the technological revolution is changing not only production, but also the labor market, presenting new requirements for the competencies of graduates. The study of international experience shows that the leading countries have already entered the "educational race" to form readiness of young people to master the technologies of the new industry. It is critically important for the Union State Belarus-Russia to use the potential of advanced education, which is one of the most important long-term factors for increasing the country's technological development and its prosperity . The article discusses specific steps that can be useful to design modern education in the Union State of Belarus and Russia as a outrunning one. The prerequisite for the progress of our states is the promotion of personal growth and the upbringing of the human creator. This thesis is substantiated from the standpoint of the theory of the humanitarian-technological revolution. Within the framework of the concept being developed, a special place is occupied by the activity-oriented vocational orientation of schoolchildren, which is interconnected with the problem of interdisciplinarity in school and university education. As a separate important aspect, the expediency of incorporating elements of educational robotics, as well as problem and project training in the daily practice of school education, is substantiated. The listed educational innovations require the adoption of a number of decisions at the state level.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/240728
Appears in Collections:Статьи кафедры педагогики и проблем развития образования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2_Сиренко, Малинецкий.pdf234,82 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.