Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/230985
Title: | Методологические подходы к исследованию интернационализации образования |
Other Titles: | The basic methodological approaches to the analysis of the internationalization of education / A.M. Bobr |
Authors: | Бобр, А. М. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Философия и социальные науки в современном мире : материалы междунар. науч. конф. к 30-летию фак. философии и соц. наук Белорус. гос. ун-та, Минск, 26–27 сент. 2019 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: В. Ф. Гигин (пред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2019. – С. 154-158. |
Abstract: | Автор рассматривает понятие интернационализации образования в связи с процессами глобализации, при этом интернационализация образования трактуется как важное проявление и направление реализации глобализационных процессов. Процесс интернационализации становится стратегическим направлением развития образования. Интернационализация трактуется как процесс, при котором цели, содержание и структурная организация образования получают международное измерение. Выделяются и рассматриваются различные методологические подходы к пониманию феномена интернационализации, такие как историко-генетический, геополитический, социально-экономический, структурно-институциональный, культурологический. Интернационализация образования является важным геополитическим ресурсом, повышающим международный имидж государства. Она служит построению экономики знаний. В современных условиях интернационализация образования реализует не только положительные функции, но и несет ряд угроз, связанных с особенностями и противоречиями межкультурного диалога. |
Abstract (in another language): | The author considers the concept of internationalization of education in connection with the processes of globalization, while the internationalization of education is interpreted as an important manifestation and direction of globalization processes. The process of internationalization becomes a strategic direction of education development. Internationalization is understood as the process by which the aims, content and structural organization of education take on an international dimension. Various methodological approaches to understanding the phenomenon of internationalization, such as historical-genetic, geopolitical, socio-economic, structural-institutional, cultural, are identified and considered. Internationalization of education is an important geopolitical resource that enhances the international image of the state. It serves to build a knowledge economy. In modern conditions, the internationalization of education realizes not only positive functions, but also carries a number of threats associated with the peculiarities and contradictions of intercultural dialogue |
Description: | Секция 2. Методологический потенциал современной философии |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/230985 |
ISBN: | 978-985-566-807-8 |
Appears in Collections: | 2019. Философия и социальные науки в современном мире |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
154-158.pdf | 628,82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.