Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/20792
Title: Развитие обучающе-исследовательского принципа на кафедре высокомолекулярных соединений БГУ
Other Titles: Propagation of Learning-Research Principle at the Chair of High Molecular Compounds of the BSU
Authors: Круль, Л. П.
Якимцова, Л. Б.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2008
Publisher: Минск: БГУ
Citation: Свиридовские чтения: Сб. ст. Вып. 4.
Abstract: Рассмотрены особенности применения обучающе-исследовательского принципа [1,2] подготовки специалистов на кафедре высокомолекулярных соединений. Тематика научно-исследовательских работ, выполняемых по заданиям государственных научных программ, позволяет сгруппировать их в блоки, совпадающие с основными разделами общих курсов «Высокомолекулярные соединения» и «Биохимия», а также специальных курсов, и создать студенческие научно-исследовательские группы для участия в их выполнении. При этом содержание лабораторных работ, выполняемых студентами, соответствует тематике научно-исследовательских работ кафедры. Особенностью студенческих научно-исследовательских групп является их состав (от студентов второго курса до магистрантов и аспирантов). Используемый подход, позволяя внедрить элементы группового выполнения лабораторных работ, способствует повышению уровня квалификации и совершенствованию личностных качеств студентов (ответственность за порученное дело, умение работать в коллективе и т.п.).
Description: Learning-research principle [1, 2] as applied to specialist training at the chair of high molecular compounds has been considered. Themes of research works carried out by the lecturers of the chair on the instructions of state scientific programs permits to bunch them into blocks coinciding with the main issues of general courses "High molecular compounds" and "Biochemistry" and special ones, and to form student research groups to participate in their implementation. In so doing, a content of laboratory works carried out by the students corresponds to the issues of research works of the chair. The peculiarity of a student research group is its personal content (from second year student to undergraduate or postgraduate). The approach used providing a context for incorporating cooperative learning elements into the laboratory work facilitates both increasing of student qualification and improving of their personal quality (the responsibility for the work entrusted, the power of working as a part of a team, etc).
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/20792
Appears in Collections:Статьи химического факультета

Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.