Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/196982
Title: | Город как культурно-образовательное пространство |
Other Titles: | The city as a cultural and educational space / E. V. Lebedzeva |
Authors: | Лебедева, Е. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. - 2018. - № 1. - С. 152-160 |
Abstract: | Анализируется культурно-образовательный потенциал городской среды. Выделяются функции городского публичного пространства как культурно-образовательного ресурса (социально-инклюзивная, коммуникативная, организационная). Дается теоретическая интерпретация термина «культурно-образовательное пространство» в урбанистическом ракурсе. Рассматриваются его составные элементы, выделяются факторы, определяющие культурно-образовательный потенциал города. Вводится понятие «культурно-образовательный локус» (элемент городского пространства, обеспечивающий как целенаправленное, так и неосознанное взаимодействие индивида с образовательной средой). Изучается процесс конструирования индивидуального культурно-образовательного пространства на примере г. Минска. На основе эмпирических данных приводятся характеристики культурно-образовательного пространства города, стимулирующего горожан к более активному использованию культурно-образовательного потенциала, а также способствующего интернализации стратегии непрерывного образования. |
Abstract (in another language): | The cultural and educational potential of the urban environment is analyzed. The functions of urban public space are singled out as a cultural and educational resource (socially inclusive, communicative, organizational). The theoretical interpretation of the term "cultural and educational space" is given in the urban perspective. Its components are considered and the factors determining the cultural and educational potential of the city are highlighted. The term «cultural-educational locus» is introduced (an element of urban space that provides both purposeful and unconscious interaction of the individual with the educational environment). The process of designing an individual cultural and educational space is being studied (on the example of Minsk). The characteristics of the cultural and educational space of the city are given On the basis of empirical data, stimulating the citizens to more actively use the cultural and educational potential, as well as facilitating the internalization of the strategy of continuing education. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/196982 |
ISSN: | 2521-6821 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2018, №1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
152-160.pdf | 289,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.