Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/134731
Title: Дисциплинарные воздействия в семье как фактор социализации агрессивного поведения
Other Titles: Disciplinary impact in the family as a socialization factor in aggressive behavior / Y. L. Kuzmitskaya
Authors: Кузмицкая, Ю. Л.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2015
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки. - 2015. - № 4. - С. 75-79
Abstract: Обсуждается понятие дисциплинирования и дисциплинарных воздействий в процессе социальной регуляции поведения детей. Отмечается, что социальная регуляция поведения детей может приобретать характер агрессивного воздействия родителей в ответ на совершенный ребенком проступок с целью изменения или исправления его поведения. Дисциплинарные воздействия агрессивного содержания могут выступать в качестве факторов социализации агрессивного поведения. Социализация агрессивного поведения — это процесс и результат научения агрессивному поведению, выражение его в формах, принятых в конкретном сообществе, с последующим развитием готовности к агрессивному взаимодействию. По результату проделанного анализа взаимовлияний и взаимосвязей дисциплинарные воздействия, организующие опыт взаимодействия между родителями и детьми в социальной регуляции их поведения, во многом определяют характерный способ агрессивного взаимодействия в отношении одноклассников. = The concept of disciplining and disciplinary impacts used in the process of social regulation of children’s behavior is discussed in this article. Social regulation of children’s behavior may have the character of aggressive impact of parents in response to a committed action with the aim of changing or correcting his/her behavior. Aggressive disciplinary impacts may act as socialization factor in aggressive behavior. Socialization of aggressive behavior is the process and the result of learning aggressive behavior, its manifestation in forms accepted in a particular community, with subsequent development of readiness for aggressive interaction. According to the results of the performed analysis of interinfluences and interactions, disciplinary impacts, which organize the experience of interaction between parents and children in social regulation of their behavior, largely determine the characteristic way of aggressive interaction among classmates.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/134731
ISSN: 2218-1385
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
75-79.pdf147,01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.