Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/125202
Title: Влияние структурных компонентов экокультурного и деформирующего типов образовательной среды на профессиональную деформацию педагогов
Other Titles: Influence of structural components of ecocultural and deformiang types of educational environment on professional deformation of teachers / K. I. Sapeha
Authors: Сапего, Е. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2015
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки. - 2015. - № 2. - С. 88-93
Abstract: Представлены результаты эмпирического исследования феномена профессиональной деформации личности педагогов в учреждениях общего среднего образования. Выделены два типа образовательной среды: экокультурный и деформирующий, обозначены их структурные компоненты. На основании социокультурно-интердетерминистского диалогического подхода В. А. Янчука изучена взаимосвязь определенного типа среды с уровнем проявления элементов деформации (авторитарности, ригидности и ролевого экспансионизма). Обнаружено, что деформации имеют более высокий уровень при деформирующем типе среды и низкий — в учреждениях с экокультурным типом. По результатам исследования даны рекомендации учреждениям образования по профилактике и преодолению феномена профессиональной деформации педагогов. = Results of empirical research of phenomenon of professional deformation of personality of teachers in institutes of general secondary education are presented. Two types of educational environment are allocated: ecocultural and deforming, their structural components are designated. On the basis of sociocultural-interdeterminist dialogical approach of V. A. Yanchuk interrelation of certain type of environment with level of manifestation of deformation (authoritativeness, rigidity and role expansionism) is studied. Data that deformation have higher level at the deforming type of environment and low — in institutes with ecocultural type are revealed. By results of research recommendations to institutes of education on prevention and overcoming of professional deformation of teachers are made.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/125202
ISSN: 2218-1385
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2015, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
88-93.pdf237,85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.