Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/106181
Title: Дифференцированное родительское отношение: мета-анализ
Other Titles: Meta-Analysis of Parental Differential Treatment / S. Y. Slobodich
Authors: Слободич, С. Ю.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2014
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Философия и социальные науки. - 2014. - № 3. - С. 72-75
Abstract: Present article reveals the issue of differential parental treatment as a characteristic feature of intra-familial relationships in a family with several children and gives its definition. The point of the mediators of differential parental treatment and its outcomes also is reviewed. Such negative outcomes affect psychological characteristics of the child’s personality and one’s relationships quality with others, for example: low self-esteem, high anxiety, depression, discomfort with closeness, low confidence, avoidant attachment style. Three groups of differential parental treatments’ factors were identified: child-specific (gender, age, birth order, temperament, emotionality, genetic similarity with sibling), parent-specific (gender, malaise, emotionality, emotional intelligence, education, sociability) and family context factors (socio-economic status, marital relationship, household chaos, family size, single-parent family). = В статье рассматривается проблема дифференцированного родительского отношения как важнейшей характеристики взаимоотношений в семье с несколькими детьми; дается определение этого понятия, а также обозначены медиаторы, которые могут выступать связующим звеном между дифференцированным родительским отношением и его последствиями. Описаны негативные влияния этого феномена на психологические характеристики личности ребенка и характер его взаимоотношений с окружающими, такие как нарушенная самооценка, тревожность, депрессивность, социальная изоляция, недоверие к людям, дискомфорт в близких отношениях. Обозначены три группы детерминант: особенности ребенка (пол, возраст, порядок рождения, темперамент, эмоциональность, генетическое сходство с сиблингом), особенности родителя (пол, самочувствие, эмоциональность, коммуникабельность, эмоциональный интеллект, уровень образования) и характеристики ситуации (социально-экономический статус семьи, удовлетворенность в супружеских отношениях, условия быта, количество детей в семье, полная или неполная семья).
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/106181
ISSN: 2218-1385
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2014, №3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
72-75.pdf123,17 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.