Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/93560
Title: Основные типологические характеристики современной региональной прессы Беларуси
Authors: Тумилович, Н. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 2013
Publisher: Мінск : БДУ
Citation: Веснік БДУ. Серыя 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. - Мінск : БДУ. - 2013. - №1. - С. 63-68
Abstract: The modern concept of national regional press typology, based on the works of contemporary Russian researchers and content analysis of individual Belarusian editions, is offered. The system of Belarusian regional editions is analyzed in connection with the transformation of social reality and the development of a new model of the national media space of Belarus in the last decade. The concepts of «regional», «local», «regional», «city», «corporate editions» are corrected. Attention is focused on the predominance of private newspapers and nonoperative development of Belarusian regional press in the Internet space, and the lack of systematic information on the number of newspapers published in the regions. Modern criteria typology of regional print media – the distribution region, founder and ownership, target orientation (problem-thematic focus of publication) – are distinguished. As a result, clear typology of regional press ensures competitiveness of a particular edition, helps to develop effective methods of communicating with the audience, contributes the effective implementation of information policy. = Предлагается современная концепция типологизации отечественной региональной прессы на основе работ российских исследователей и контент-анализа отдельных белорусских изданий. Анализируются белорусские региональные издания с учетом трансформации социальной реальности и в связи со становлением новой модели национального медиапространства Беларуси. Корректируются понятия «региональные», «местные», «районные», «городские», «корпоративные издания». Акцентируется внимание на преобладании среди региональных СМИ частных изданий, а также недостаточно оперативном освоении интернет-пространства белорусской региональной прессой, отсутствии систематизированной информации о количестве издаваемых в регионах газет. Выделяются современные критерии типологизации региональных печатных СМИ: регион распространения, учредитель и форма собственности, целевая ориентация (проблемно-тематическая направленность издания). Такая четкая типология региональной прессы позволяет обеспечить конкурентоспособность конкретного издания, помогает выработать действенные методы общения с аудиторией и способствует эффективной реализации информационной политики.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/93560
ISSN: 0372-5357
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, №1 (красавік)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63-68.pdf235,6 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.