Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/49763
Title: Философия языка Мориса Мерло-Понти: направления эволюции
Authors: Йосипенко, О. Н.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Issue Date: 2013
Citation: Философия и социальные науки. - 2013. - № 2. - С. 16-21
Abstract: В статье рассматривается намеченная Э. Гуссерлем и разработанная М. Мерло-Понти проблематика феноменологии речевой деятельности. Исследуется развитие французским феноменологом идей позднего Гуссерля, который рассматривал язык как непрозрачную для сознания часть жизненного мира субъекта, а также его критика интеллектуалистской теории значения Гуссерля, которая противопоставляет идею ее языковому выражению. Анализируется эволюция идей Мерло-Понти от позиции «языкового субъективизма», превращающей речь в проявление телесной интенциональности перцептивного субъекта, к позиции «языкового объективизма», когда язык трактуется как носитель культурных и социальных значений, невыводимых из персонального опыта. Установлено влияние на Мерло-Понти идей структурной лингвистики и структурной антропологии, позволивших ему артикулировать собственную философию истории. = The article reviews problems of phenomenology of speech initiated by Husserl and developed by Merleau-Ponty. It shows that Merleau-Ponty develops the ideas of the late Husserl, who saw speech as part of the lifeworld non-transparent to consciousness, but criticizes his concept of meaning as intellectualistic and seeks to overcome the subject-object oppos- ition in understanding of speech as an exteriorization, an outlet of ready-made ideas and thoughts. The author traces the evolution of the ideas of Merleau-Ponty from “subjectivism of language” when speech is regarded as a case of corporeal intentionality of perceptual agent to “objectivism of language” when an agent receives from language cultural and social meanings that cannot be obtained in any personal experience. The article considers the influence of the ideas of structural linguistics and structural anthropology on Merleau-Ponty, which allowed him to articulate his own philosophy of history.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/49763
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pages 16-21 Yosypenko.pdf196,53 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.