Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/49747
Title: | Концептуальный дискурс и метафизическое иго платонизма |
Authors: | Оргиш, В. П. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Философия и социальные науки. - 2013. - № 1. - С. 26-34 |
Abstract: | В статье исследуется концептуальный генезис дуалистической парадигмы платонизма, роль его метафи- зической онтологии в духовном, философском процессе западноевропейского мира. В связи с этим эксплици- руются следующие тезисы. 1. В учении Платона впервые в истории философии место первопринципа за- няло абстрактное всеобщее. Впервые бытие толковалось как особая (противоположная эмпирической дан- ности) ультимативная область, содержащая всю совокупность мировых смыслов. Идеалистический проект афинского мыслителя — это, кроме прочего, концептуальная альтернатива гносеологическому скептицизму софистов, не желавших искать знание поверх чувственных восприятий. 2. Стратегически решающим для философского и духовного развития Европы, западной цивилизации результатом метафизи- ческого удвоения мира, которое обнаружил и привил мышлению сократо-платоновский идеализм, оказа- лась радикальная переоценка жизненных ценностей, поворот в методологии понимания всей архитектуры бытия. 3. Постклассическое философское развитие было в определенном смысле сведением философских счетов с наследием Сократа и Платона. Отвергая их эпистемологию и онтологию, философы посткласси- ческой генерации попытались восстановить утерянную классической метафизикой «нераздельность» мыш- ления и бытия как сущего. 4. Концептуальный дух платонизма, философские коллизии вокруг его наследия тесно связаны с общественно-историческим процессом. В современном мире власть глобального наступает на власть санкционируемых трансцендентным бытием универсальных ценностей, их законность оспарива- ется. Для глобализма, которому меньше всего хочется оглядываться на метафизическую инстанцию, постмодернистская ревизия классической, основанной на платонизме, философской картины мира — глав- ный источник идейного вдохновения. = his article examines the conceptual genesis of Platonism’s dualistic paradigm, the role of its metaphysical ontology in the spiritual, philosophical development of Western European world. In this regard, the following points are explicated. 1. In the teaching of Plato, for the first time in history, the abstract universal became the main principle and being was treated as a special, ultimate domain opposite to the empirical reality and containing the entity of world’s senses. The Athenian sage’s idealistic project constitutes, among other things, a conceptual alternative to the epistemological skepticism of Sophists, who refused to seek for knowledge beyond emotional perception. 2. The metaphysical doubling of the world that Socrates and Plato’s idealism revealed and cultivated in thinking, resulted in a radical re-evaluation of life values, a turn in understanding the whole architecture of being, which became a strategically critical result for the philosophical and spiritual development of Europe and Western Civilization. 3. Postclassical philosophical development was in a certain sense a payback to Socrates and Plato’s legacy. By rejecting their epistemology and ontology, philosophers of postclassical generation attempted to restore the “indivisibility” of thinking and being qua being. 4. The conceptual spirit of Platonism and philosophical conflict around its legacy are closely connected to the socio-historical process. In modern world, the power of the global encroaches on the power of universal values sanctioned by the transcendental being by challenging their legitimacy. I argue that for globalism, which would like least to refer to the metaphysical instance, the main source for inspiration is a postmodern revision of the classical, Platonism-based worldview. This article develops a perspective on epistemology and ontology of classical and postclassical philosophy proposed in the paper «Socrates’ Epistemology as a Project and an Anticipation of the Classic Strategy of Philosophical Exploration of the World» (Philosophy and Social Sciences, 2012, Vol. 1—2). |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/49747 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2013, №1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
pages 26-34 Orgish.pdf | 204,66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.