Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/42797
Title: | Отношения "Учитель - Ученик": гуманизация или...? |
Authors: | Медведская, Е. И. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Минск: БГУ |
Citation: | Психологический журнал : ежеквартальное научно-практическое издание / учр.: Республиканский центр проблем человека. - 2012. - № 3-4(33-34). - С. 56-61. |
Abstract: | In article the problem of change of the relations between various subjects of education is analyzed. On the basis of the analysis of associations of teachers it is revealed the maintenance of positions of the Pupil and the Teacher. Researches shows that the unproductive position of the Teacher «over» the pupil is transformed to the same unproductive position «under» that testifies to deformation of idea of a humanization of school life. To idea of the Teacher alternatively extending today of as about «service personnel» the maintenance of the status of the identity of the teacher as creator, the creator of the identity of the child locates. = В статье анализируется проблема изменения отношений между основными субъектами образования. На основе анализа ассоциаций педагогов выявлено содержание позиций Ученика и Учителя. Исследование показывает, что непродуктивная позиция Учителя "над" учеником трансформируется в такую же непродуктивную позицию "под" ним, что свидетельствует о деформации идеи гуманизации школьной жизни. В качестве альтернативы распространяющемуся сегодня представлению Учителя о себе как об "обслуживающем персонале" обосновывается содержание статуса личности педагога как творца, созидателя личности ребенка. |
URI: | http://elib.bsu.by/handle/123456789/42797 |
ISSN: | 2072-8425 |
Appears in Collections: | 2012, № 3-4(33-34) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.