Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/37791
Title: Уровни компенсации нарушений зрения: психологический анализ
Authors: Гаврилко, Т. И.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2011
Publisher: Республиканский центр проблем человека
Citation: Психологический журнал : ежеквартальное научно-практическое издание / учр.: Республиканский центр проблем человека. - 2011. - № 3-4(29-30). - С. 24-28.
Abstract: A compensation violation of the mental processes in the blind and visually impaired children is regarded as a complex integrated system, in which can interact biological, social and personal factors. Depending on the timeliness and comprehensiveness of the compensation the severity of secondary violations in the mental development of children with visual impairments can be changed. Conducted a meaningful analysis of the three levels of compensation: the psycho-physiological, socio-psychological and personality. At the psychophysiological level of compensation is the most urgent is supporting and enhance of the perceptual development of children with visual impairments. The socio-psychological level of compensation involves the creation of social conditions in education and training of these children, implementing such methods of interaction, in which there are different kinds of adjustment and replacement of lost visual function. The personal level of compensation can regard as the problem of forming the image of the world, relations with other people and determination of their personal position, which can organize the activity of the person with visual impairment and adjust the compensation process. = Компенсация нарушений развития психологических процессов у слепых и слабовидящих детей рассматривается как сложная комплексная система, в которой взаимодействуют биологические, социальные и личностные факторы. В зависимости от своевременности и комплексности компенсаторных воздействий изменяется выраженность вторичных нарушений в психическом развитии детей с нарушениями зрения. Проводится содержательный анализ трех уровней компенсации: психофизиологического, социально-психологического и личностного. На психофизиологическом уровне компенсации наиболее актуальным становится поддержка и активизация перцептивного развития детей с нарушениями зрения. Социально-психологический уровень компенсации предполагает создание социальных условий воспитания и обучения этих детей, реализующих такие способы взаимодействия, в которых возникают различного рода перестройки и замещения утраченных зрительных функций. Личностный уровень компенсации рассматривает проблему формирования образа мира, отношений с другими людьми, определения своей личностной позиции, что формирует активность личности человека с нарушением зрения и регулирует процесс компенсации.
URI: http://elib.bsu.by/handle/123456789/37791
Appears in Collections:2011, № 3-4(29-30)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24-28.pdf186,05 kBAdobe PDFView/Open


PlumX

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.