Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/339299
Title: The subject-symbolic approach to psychological support practice with children and adolescents
Other Titles: Субъектно-символический подход к практике оказания психологической помощи детям и подросткам
Authors: Polyakov, A.M.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2025
Publisher: Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE)
Citation: Cultural-Historical Psychology. 2025; 21(3): 71—79
Abstract: The subject-symbolic approach is grounded in cultural-historical theory and addresses a critical gap in the field of psychological support for children and adolescents. It offers a framework for overcoming emotional, Behavioral, interpersonal, and self-related difficulties in individuals with typical development as well as those with mild developmental deviations, while also providing support for their caregivers. The approach integrates assistance in resolving these issues with the broader developmental tasks of the child. Its central premise is that psychological support should aim to foster the child’s subjectivity and consciousness by restructuring subject-subject relationships and interactions with their immediate social environment, taking into account age-specific and individual characteristics. Transformational change is made possible through the awareness of the symbolic meaning embedded in experience (perezhivanie). A symbol is understood as a cultural form that mediates subject-subject relationships and their representation in individual consciousness. The paper proposes original techniques for joint work with children and their parents, based on the use of symbolic forms.
Abstract (in another language): Субъектно-символический подход основан на культурно-исторической теории и восполняет пробел в оказании психологической помощи, направленной на преодоление эмоциональных, поведенческих проблем, проблем межличностных отношений и взаимодействия, самоотношения у детей и подростков с нормотипичным развитием и легкими отклонениями в развитии, а также для оказания помощи их родителям. Подход совмещает помощь в преодолении данных проблем и решении задач психического развития ребенка. Основная идея подхода заключается в направленности помощи на развитие субъектности и сознания ребенка за счет перестройки его субъект-субъектных отношений и взаимодействия с ближайшим окружением с учетом его возрастных и индивидуальных особенностей. Изменения обеспечиваются благодаря осознанию смыслового содержания переживания, выраженного в символической форме. Символ понимается как культурная форма опосредствования субъект-субъектных отношений и их представленности в сознании индивида. Предлагаются оригинальные методы совместной работы с ребенком и его родителями, основанные на использовании символических форм.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/339299
DOI: 10.17759/chp.2025210305
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Статьи факультета философии и социальных наук

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chp_2025_n3_Polyakov.pdf166,88 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.