Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/338414| Title: | Инклюзивное образование как необходимый компонент содержания углубленного высшего образования |
| Other Titles: | Inclusive education as a necessary component of the content of advanced higher education / O. S. Khrul |
| Authors: | Хруль, О. С. |
| Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Минск : БГУ |
| Citation: | Университетский педагогический журнал = University pedagogical journal. – 2025. – № 1. – С. 40-45 |
| Abstract: | Отражена специфика подготовки будущих педагогов к работе в условиях инклюзивного образования, которое рассматривается как включение в единое социальное и образовательное пространство детей с особенностями психофизического развития (ОПФР). Перечислены профессиональные компетенции таких специалистов, неотъемлемой частью которых являются знания о ключевых потенциалах становления инклюзивного образования в Беларуси и основах инклюзивной культуры, необходимых для организации образовательного процесса в учреждениях образования, умения проектировать адаптивную образовательную среду, в том числе владение способами психологопедагогического сопровождения и поддержки лиц с ОПФР, содержание тренинговых программ, проектов деловых и интерактивных игр, коррекционных приемов, применяемых в ходе обучения детей с ОПФР в условиях инклюзивной практики. Приведены примеры проблемных ситуаций, которые могут возникать в условиях инклюзивного образования, и возможные способы их решения. Описываются методы воспитания инклюзивной культуры в учреждении образования. Акцентируется внимание на применении национальной системой образования гуманистического подхода, предполагающего реализацию принципов толерантности, уважения, доступности, принятия каждого члена общества и учета их особых потребностей и возможностей. |
| Abstract (in another language): | The specifics of training future teachers to work in the conditions of inclusive education which is considered as the inclusion of children with special developmental needs into a single social and educational space are reflected. The professional competences of specialists are listed an integral part of which is the knowledge of the key potentials of inclusive education in Belarus, the basics of inclusive culture necessary for the organisation of the educational process in educational institutions, the ability to design an adaptive educational environment, including the ways of psychological and pedagogical support of persons with special psychophysical development needs, the content of training programmes, projects of business and interactive games, correctional techniques used in the course of training. Examples of problem situations that may arise in the conditions of inclusive education and possible ways to solve them are given. It describes methods of fostering an inclusive culture in an educational institution. It focuses on the application of a humanistic approach (realisation of the principles of tolerance, respect, accessibility, acceptance of each member of society and consideration of their special needs and opportunities) by the national education system. |
| URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/338414 |
| ISSN: | 2791-2892 |
| Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
| Appears in Collections: | 2025, №1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

