Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/336597
Title: Социально-психологические подходы в профориентационной работе с юношами: поддержка выбора будущей профессии через социально-реабилитационные технологии
Other Titles: Socio-psychological approaches in career guidance work with young men: support for choosing a future profession through social rehabilitation technologies / G. T. Uteeva, M. B. Dosaly
Authors: Утеева, Г. Т.
Досалы, М. Б.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Issue Date: 2025
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Инновационные социально-психологические и социально-реабилитационные технологии: от теории к практике : материалы III Междунар. науч.-практ. фестиваля, 21 марта 2025 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Н. Н. Красовская (гл. ред.), Т. В. Тратинко. – Минск : БГУ, 2025. – С. 360-365.
Abstract: Статья посвящена особенностям профориентационной работы с юношами в контексте применения социально-психологических и социально-реабилитационных технологий в системе образования. Исследуются подходы, способствующие эффективному выбору будущей профессии, с акцентом на индивидуальные особенности подростков и их социально-психологическое состояние. Рассматривается роль педагогов и психологов в сопровождении юношей на пути профессионального самоопределения, а также влияние социальных факторов, таких как семья, сверстники и образовательная среда, на процесс выбора профессии. В статье анализируются методы диагностики и коррекции психологических барьеров, мешающих принятию решения о профессиональном будущем, включая использование реабилитационных технологий для подростков, сталкивающихся с трудностями социальной адаптации. Автор подчеркивает важность комплексного подхода, включающего как психологическую, так и социальную поддержку, что способствует более осознанному и успешному выбору профессии и минимизации рисков социальной дезадаптации
Abstract (in another language): The article is devoted to the peculiarities of career guidance work with young men in the context of the application of socio-psychological and socio-rehabilitation technologies in the education system. The approaches that contribute to the effective choice of a future profession are studied, with an emphasis on the individual characteristics of adolescents and their socio-psychological state. The article examines the role of teachers and psychologists in accompanying young men on the path of professional self-determination, as well as the influence of social factors such as family, peers and the educational environment on the process of choosing a profession. The article analyzes methods for diagnosing and correcting psychological barriers that hinder decision-making about a professional future, including the use of rehabilitation technologies for adolescents facing difficulties in social adaptation. The author emphasizes the importance of an integrated approach, including both psychological and social support, which contributes to a more informed and successful career choice and minimizes the risks of social maladaptation
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/336597
ISBN: 978-985-881-778-7
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2025. Инновационные социально-психологические и социально-реабилитационные технологии: от теории к практике

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
360-365.pdf338,36 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.