Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/330402
Title: Кликбейт в цифровой журналистике: стратегии и особенности
Other Titles: Clickbait in digital journalism: strategies and peculiarities
Authors: Градюшко, Александр Александрович
Hradziushka, Aleksandr
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
Issue Date: 15-Apr-2025
Publisher: БГТУ
Citation: Труды БГТУ. Сер. 4, Принт- и медиатехнологии. – 2025. – № 1 (291). – С. 34–40.
Abstract: В статье представлен анализ кликбейта как одной из технологий продвижения контента в цифровой журналистике. В качестве объекта исследования были выбраны сайты, аккаунты в социальных сетях и каналы на YouTube шести крупнейших национальных медиа Республики Беларусь. Выдвигается гипотеза о том, что кликбейт получил большое распространение на цифровых платформах качественных белорусских медиа. Предыдущие интерпретации термина «кликбейт» были сосредоточены исключительно на таблоидной журналистике. В последние несколько лет в научном сообществе наметился отказ от негативной трактовки этого термина. Опираясь на значительный массив теоретических работ и эмпирических данных, мы не рассматриваем кликбейт как проблему или нечто отрицательное, а утверждаем, что это скорее один из способов привлечения внимания аудитории, прием выделения материала в общем информационном потоке. Выявлены лингвистические, типологические и тематические особенности кликбейта на различных цифровых платформах, сравниваются различные стратегии продвижения контента в цифровой журналистике. Сделан вывод о том, что кликбейт обладает существенным потенциалом в эпоху, которая характеризуется широким использованием алгоритмических систем. В то же время подчеркивается тенденция к избеганию новостей, которая стала результатом перенасыщения информацией.
Abstract (in another language): The article analyses clickbait as one of the technologies of content promotion in digital journalism. Websites, social media accounts and YouTube channels of the six largest national media outlets of the Republic of Belarus were chosen as the object of the study. It is hypothesised that clickbait has become widespread on the digital platforms of high-quality Belarusian media. Previous interpretations of the term clickbait have focused exclusively on tabloid journalism. In the last few years, the academic community has seen a shift away from negative interpretations of the term. Drawing on a substantial body of theoretical work and empirical evidence, we do not see clickbait as a problem or something negative. We argue that it is rather one of the ways of attracting the audience's attention, a technique of highlighting the material in the general information flow. We identify linguistic, typological and thematic features of clickbait on various digital platforms, and compare different strategies of content promotion in digital journalism. It is concluded that clickbait has significant potential in an era characterised by the widespread use of algorithmic systems. At the same time, it emphasises the trend towards news avoidance that has resulted from information oversaturation.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/330402
ISSN: 25 - 20 6729
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Кафедра периодической печати и веб-журналистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hradziushka_Clickbait_BSTU_2025.pdf703,01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.