Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/329485
Title: | Иллюзии и стереотипы кaк проблема диалогизации образования |
Other Titles: | 教 育 对 话 问 题 的 错 误 观 念 和 刻 板 印 象 Illusions and stereotypes as a problem of the dialogization of education |
Authors: | Король, Андрей Дмитриевич 卡罗尔, 安德 烈 德米特里耶维奇 Korol, Andrey Dmitrievich |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Международное сотрудничество в сфере высшего образования стран - участниц ШОС / под общ. ред. Ж. Туймебаева, исп. ред. С. Ушурова, ред. колл.: E. Дуйсенов, К. Байдаулет, E. Омиржанов; LIU Wenfeng, LI Zhong, LI Wenhua, YANG Xiao; пер.: PENG Ling, MENG Xia, Igor Maier, Palina Selivanava. ‒ Алматы, 2024. ‒ С.40-56, 298-312, 488-503. |
Abstract: | Стереотипы в образовании анализировались многими авторами. Достаточно упомянуть знаменитую работу Джона Майерса «Социальная психология», в которой изложено большое количество примеров биологических и социальных стереотипов. Следует отметить, что в научных исследованиях упор делается на психологическом аспекте и, соответственно, на анализе механизмов социально-психологических стереотипов. При этом практически не существует публикаций, каким-либо образом связывающих причину роста стереотипов с системой образования. B данной статье предпринята попытка обосновать причину роста социально-психологических стереотипов, основанных на режиме монолога, применяемом в системе образования. Эта система основана на передаче содержания учебных дисциплин, которая не учитывает культурно-исторические особенности обучающегося. Классическое расслоение, или поляризация, фона и предмета, составляющее основу стереотипизации поведения, мышления и общения учащихся, также является предпосылкой фундаментальной ошибки причинной атрибуции. Показано, что расстояние между обучающимся и представителем какой-либо культуры из переданного ему мульти-культурного образования создает предпосылку для увеличения стереотипов в жизни человека, а точнее - расстояния между этим человеком и реальным миром, для замены своего уникального, универсального или привнесенного извне содержания. Автор считает, что решение заключается в диалогизации образования на примере эвристического обучения и реализации мета-предметного подхода к построению образовательной системы. |
Abstract (in another language): | 许多作者都对教育中的刻板印象进行了研究。这里不得不提约 翰 . 迈 尔 斯 (John Myers) 的著作《社会心理学》,他在该著作中列举了大量 生物刻板印象和社会刻板印象的实例。应当注意的是,科学研究强调了心理 学层面,因此,着重分析了社会心理刻板印象的形成机制。与此同时,基本 上没有一篇论文以任何方式将刻板印象增加的原因与教育体制联系起来。本 文通过教育体制的独白来尝试解释社会心理刻板印象增长的原因^该教育体 制是以传递学科内容为基础,并未考虑学生的文化和历史风貌。学生行为、思维和沟通形成刻板印象是基于经典的背景与对象的分层或两极分化,这也 是导致基本因果归因错误的先决条件。研究表明,学生与他所接受的多元文 化教育中的某种文化代表之间的距离,会为个人生活中的刻板印象的增加创 造了先决条件,也就是说,个人与现实世界之间的距离,导致自身独特的观 点被一种普遍化的或他人的观点所取代。笔者认为,解决之道在于以启发式 教学为范例实现教育对话化, 并采用元学科方法来构建教育体系 = Stereotypes in education have been considered by a lot of authors. It is suffice to mention the famous work by John Myers ‘Social Psychology’ with/listing a huge number of examples of biological and social stereotypes. It should be noted that in scientific research, the emphasis is put on the psychological aspect and, accordingly, on the analysis of the mechanisms of socio-psychological stereotypes. At the same time, there are practically no publications that, one way or another, link the reason for the increase in stereotypes with the educational system. This article attempts to explain the reason for the growth of socio-psychological stereotypes as based on the monologue of the education system. This system is based on the transmission of the content of academic disciplines without taking into account the cultural and historical characteristics of the student. The classical stratification or polarization of the background and the object, which forms the basis of stereotyping the behavior, thinking and communication of the student, is also a prerequisite for the fundamental error of causal attribution. It is shown that the distance between a student and a representative of some culture from the multicultural education transmitted to him creates a prerequisite for the increase in stereotypes in a person's life, namely, the distance between this person and the real world, for the replacement of one's own, unique, by a universal or somebody else’s content. The solution, in the author’s opinion, is in the dialogization of education on the example of heuristic teaching and the implementation of a meta-subject approach to building an educational system. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/329485 |
ISBN: | 978-601-04-6707-1 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
40-56.pdf | 451,24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
298-312.pdf | 587,58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
488-503.pdf | 403,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.