Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/328364
Title: | Типичные речевые ошибки в процессе усвоения русского языка китайскими студентами |
Other Titles: | Typical speech errors in the process of acquisition of the Russian language by Chinese students / V. V. Semenchukov |
Authors: | Семенчуков, В. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Лингводидактика : материалы Х Респ. науч.-практ. семинара, Минск, 27 окт. 2023 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: С. И. Лебединский (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2023. – С. 122-128. |
Abstract: | В статье обращается внимание на особенности речевых ошибок китайских студентов при изучении русского языка. Утверждается, что это связано с характером выражения грамматического значения в слове (флективность-агглютинативность), а также с облигаторностью грамматических показателей в русском и китайском языке. Кроме того, отмечаются другие различия, связанные с поведением слова в предложении. Делается вывод о том, что грамматическая структура языка определяет аспекты человеческого опыта, которые должны быть обязательно представлены в каждом языке, а смысловое содержание, закодированное в единицах языка, отражает не столько внешний мир, сколько его специфическое преломление в языковом сознании носителей данной лингвокультуры |
Abstract (in another language): | The article draws attention to the peculiarities of speech errors of Chinese students when learning the Russian language. It is argued that this is due to the nature of the expression of grammatical meaning in a word (inflectivity-agglutinativity), as well as to the obligatory nature of grammatical indicators in Russian and Chinese. In addition, other differences related to the behavior of the word in a sentence are noted. It is concluded that the grammatical structure of a language determines aspects of human experience that must necessarily be represented in each language, and the semantic content encoded in language units reflects not so much the external world as its specific refraction in the linguistic consciousness of the speakers of a given linguistic culture |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/328364 |
ISBN: | 978-985-881-562-2 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023. Лингводидактика |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
122-128.pdf | 263,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.