Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот документ:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/327586
Title: | Межпредметный подход в образовании как феномен «возврата смыслов»: проблема диалога |
Other Titles: | The Interdisciplinary Approach in Education as a Phenomenon of “Meaning Regaining”: The Problem of Dialogue / Andrei D. Korol |
Authors: | Король, Андрей Дмитриевич |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Вопросы философии. ‒ 2025. ‒ № 3. ‒ С. 26-36. |
Abstract: | Одной из важнейших проблем образования является утрата целостности знания. Другой важной проблемой образования человека выступает утрачивание его смыслов как потеря субъектности, отчуждение от реального мира и снижение мотивации к познанию, в том числе самого себя. Смыслы и цели сегодняшнего образования заключаются в передаче информации (не знаний, которые выращиваются изнутри) как педагогически адаптированного социального опыта от учителя к ученику. Подобный ретрансляционный характер образования монологичен, закрывает ученика от него самого и внешнего мира. Одинаковость ответов учеников «на выходе» сообразно полученному объему одинаковой информации «на входе» есть маркер потери ученика как невозможности продуцирования им собственных смыслов. С философско-методологической точки зрения «возврат смыслов» ученика возможен в образовании диалогового типа. Ученик рассматривается не как «чистый лист», а как «семя неизвестного растения», имеющего свою миссию, культурно-исторические, антропологические свойства личности. Открытие учеником своего внутреннего пространства смыслов, «возврат смыслов» в образование и социум, возможен не в усвоении «правильной» информации, а в созидании своего образовательного продукта на основе изучения объектов действительности, имеющих межпредметную и метапредметную суть. Проектирование межпредметного содержания образования представляет собой проектирование диалога в образовании на всех его уровнях (целевом, содержательном, технологическом, оценочном). Междисциплинарность заключается в вовлечении ученика в диалог, приводящий к открытию им самого себя и окружающего мира. Построение диалогового пространства на основе межпредметной интеграции осуществляется более интенсивно, если меняется характер обучения: от ретрансляционного монологичного к диалогическому. Смысл, заложенный в междисплинарном содержании образования, находит своего «собеседника» – смысл ученический. Возникает общение как размыкание ученика миру, воплощая принцип подобия микрокосма макрокосму, наделяет образование эвристическим содержанием. В статье также рассматриваются идеи междисциплинарности и эвристики через призму русской философии рубежа ХIX–XX вв. в качестве философско-методологических и дидактических основ проектирования отечественного образования |
Abstract (in another language): | One of the most significant problems in education is the loss of knowledge integrity, overcoming educational inflation. Another important problem of human education is the loss of meaning, which reveals itself in a loss of one’s identity, an alienation from the real world and a decrease in motivation for cognition, particularly towards oneself. The meanings and objectives of modern education lie in the information transmission (it is not knowledge gained from within), which is regarded as a pedagogically adapted social experience from the teacher to the student. Such retranslational nature of education is monological, it isolates the student from oneself and from the real world, and it does not provide the opportunity to reveal and fulfil his cultural and historical, anthropological “code” in the process of cognition. The sameness of students’ answers “at the output” in accordance with the received volume of identical information “at the input” is a sign of the student’s loss due to his inability to produce his own meanings, turning him into a mass or unified student. From philosophical and methodological point of view, the dialogic education paves the way to student’s “meanings regaining”. The student is viewed not as a “blank sheet”, but as a “seed of an unknown plant” with his own mission, cultural and historical, anthropological personality traits. The student’s discovery of the inner space of meanings, “meanings regaining” both in education and society, becomes possible not by absorbing “correct” information, rather by creating one’s own educational product on the basis of exploring the real-world objects of interdisciplinary and metasubject nature. The design of interdisciplinary educational content implies the educational dialogue projection at all its levels (target, content, technological, evaluative). Interdisciplinarity lies in engaging students into a dialogue that enables them to discover themselves and the surrounding environment. The creation of dialogic space on the basis of interdisciplinary integration is carried out more intensively provided that the teaching-learning process changes from monologue to dialogue. The meanings presupposed by the interdisciplinary content of education finds its “interlocutor” – that is the student’s meaning. Communication arises when the student discovers the outside world by embodying the principle of resemblance between the microcosm and the macrocosm, which provides education with heuristic context. The article also considers the ideas of interdisciplinarity and heuristics through the perspective of Russian philosophy at the turn of the 19th–20th centuries, which laid philosophical, methodological and didactic grounds for the design of national educational system |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/327586 |
DOI: | 10.21146/0042-8744-2025-3-26-36 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2025 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.