Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/325825
Title: Осмысление и переосмысление семантики библеизмов в процессе изучения художественного текста
Other Titles: Understanding and rethinking the biblicalism semantics in the process of studying a literary text / N. P. Kapshai
Authors: Капшай, Наталья Павловна
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Религия. Атеизм
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Библия и русская литература : материалы науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию филол. фак. Белорус. гос. ун-та, Минск, 19–20 сент. 2024 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол.: Л. Л. Авдейчик (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2024. – С. 268-278.
Abstract: В статье рассмотрена роль библеизма как лингвистической и культурологической единицы функционально значимой для расшифровки содержания художественного текста. Обосновывается мысль о ключевой роли кумулятивного метода, с использованием которого постепенно меняется восприятие читателя — от толкования значения и общего представления о тематическом ряде слов-библеизмов к пониманию их роли в образовании содержания произведения и далее к их контекстуальной соотнесенности с мировоззрением писателя и эпохальными событиями. В последовательно меняющейся технологии продуктивно применение традиционных приемов и предлагается, как новое, аналитическое переосмысление семантики на уровне высокой читательской компетентности и решения читателем задач личностного значения
Abstract (in another language): The article examines the role of biblicalism as a linguistic and cultural unit, functionally significant for deciphering the content of a literary text. The idea is substantiated about the key role of the cumulative method, with the use of which the reader’s perception changes — from the interpretation of the meaning and general idea of the thematic series of biblical words, to an understanding of their role in the formation of the content of the work and further to their contextual correlation with the writer’s worldview and epoch-making events. In consistently changing technology, the use of traditional techniques is productive and is proposed as a new, analytical rethinking of semantics at the level of high reading competence and the reader solving problems of personal significance
Description: III. Методика преподавания русской литературы в рамках основ православной культуры
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/325825
ISBN: 978-985-881-728-2
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024. Библия и русская литература

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
268-278.pdf414,21 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.