Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/323141
Title: | Sociological education in Belarus: History and the present time* |
Other Titles: | Социологическое образование в Беларуси: история и современность* |
Authors: | Danilov, A.N. Rotman, D.G. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | RUDN University |
Citation: | RUDN Journal of Sociology. 2024 Mar 15;24(1):125–39. |
Abstract: | As has happened more than once in history, today education again needs a clear direction for its development. The whirlwinds of change calmed down, and it became obvious that a lot of good things had been lost: education is essentially conservative, and this is its great advantage. Education shows a path to eternal truths, to understanding the laws of evolution and the world of the mind. The university in this sense is not a place of services, bargain, purchase or sale, it is a temple of science and truth, which by definition cannot be widespread. The university lives its own life but in connection with the state, its history, national traditions and values. The article considers the problems of the transformation of sociological education and institutionalization of sociology in Belarus. The teaching of sociological disciplines began with the opening of the Belarusian State University (BSU) in 1921. Professor S.Z. Katzenbogen became the first teacher of sociological disciplines and the head of the department of sociology and primitive culture. This was followed by a more than a thirty-year forced break due to the removal of sociology from the curriculum, repressions of the 1930s, the Great Patriotic War and post-war reconstruction. The revival of sociology began in the 1960s with the efforts of G.P. Davidyuk and E.M. Babosov. Sociological departments were opened at the Academy of Sciences and leading universities; sociology became one of the main sources of knowledge about the contemporary society and social well-being. Despite all difficulties and obstacles, sociology has become in demand under the current uncertainty, global instability and social turbulence. However, the ignorance of national experience and educational traditions and mechanical borrowing of foreign practices is unacceptable and leads to stagnation. |
Abstract (in another language): | Как не раз уже было в истории, образование вновь нуждается в уточнении направления своего развития. Вихри перемен немного приутихли, и стало очевидно, что много хорошего было утрачено: как показывает опыт, образование консервативно по сути, и в этом его большое достоинство. Образование — это приобщение к вечным истинам, постижение законов эволюции, включенность в мир разума. Университет в этом смысле не место услуг, торга, купли и продажи, а храм науки, постижения истины, и массовым быть не может по определению. Университет живет своей жизнью, но не оторван от государства, его истории, национальных традиций и ценностей. В статье рассмотрены проблемы трансформации социологического образования и институционализации социологии в Беларуси. Преподавание социологических дисциплин началось с открытием Белорусского государственного университета (БГУ) в 1921 году. Профессор С.З. Каценбоген стал первым преподавателем социологических дисциплин и руководителем кафедры социологии и первобытной культуры. Затем последовал более чем тридцатилетний вынужденный перерыв, связанный с изъятием социологии из учебных программ, репрессиями 1930-х годов, Великой Отечественной войной и послевоенным восстановлением. Усилиями подвижников Г.П. Давидюка и Е.М. Бабосова в 1960-е годы началось возрождение социологии. Структуры социологического профиля были созданы в Академии наук и ведущих вузах, социология стала одним из главных источников знания о современном обществе, протекающих в нем процессах, о человеке и его социальном самочувствии. Социологическая наука, несмотря на все трудности развития, вопреки чинимым преградам, становится особенно востребованной в условиях неопределенности, глобальной нестабильности и возникающей в этой связи социальной турбулентности. При этом игнорирование собственного опыта, отход от национальных образовательных традиций, механическое заимствование чужих практик неприемлемо и ведет к стагнации. Сегодня университетское образование находится на перепутье, наблюдается снижение интереса к социологии, преподавание социологических дисциплин уменьшается в объеме, объединяются или закрываются кафедры и исследовательские центры, снижается востребованность специалистов в области социологии на рынке труда. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/323141 |
DOI: | 10.22363/2313-2272-2024-24-1-125-139 |
Scopus: | 85190600540 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | Статьи факультета философии и социальных наук |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
38502-209916-1-PB.pdf | 1,18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.