Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/322651
Title: | Работа с детьми и молодежью в белорусских позднепротестантских общинах (1917–1991) |
Other Titles: | Work with children and youth in Belarusian late protestant communities (1917–1991) / T. V. Lisouskaya |
Authors: | Лисовская, Т. В. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические науки ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Религия. Атеизм |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. История = Journal of the Belarusian State University. Historical sciences. – 2024. – № 4. – С. 35-46 |
Abstract: | Анализируются принципы, формы и методы работы с детьми и молодежью в евангельско-баптистских, пятидесятнических общинах, а также в общинах адвентистов седьмого дня на территории Беларуси в 1917–1991 гг. Активную деятельность протестантов среди подрастающего поколения можно объяснить тем, что в 1929 г. в БССР доля верующих в возрасте до 25 лет составляла 22 % от общего количества членов общин, а в Западной Беларуси доля верующих в возрасте до 30 лет – 30 % от общего количества членов общин. Специфика функционирования политико-правовых систем на территории Западной Беларуси в составе Польши в 1921–1939 гг. и на территории БССР до 1939 г. обусловила различия в подходах местных позднепротестантских общин к работе с детьми и молодежью. В БССР в 1920–30-х гг. воскресные школы и иные формы религиозного обучения были запрещены, а возможности общин в создании молодежных организаций были сильно ограниченны. В то же время в Западной Беларуси в рамках позднепротестантского движения были приняты меры по институционализации религиозной работы среди молодежи: при общинах активно создавались молодежные кружки и товарищества. Системный подход к религиозному обучению детей и вовлечению молодежи в позднепротестантское движение на территории Западной Беларуси позволил сформировать костяк общин и быстро возродить религиозную работу в послевоенный период. Отмечается, что возобновление легальной деятельности религиозных общин в БССР в 1945–1946 гг. создало почву для формирования в рамках общин молодежных, женских, миссионерских и других кружков и служений. В условиях законодательного и административного ограничения любых форм работы с детьми и молодежью в БССР в 1945–1991 гг. позднепротестантские общины были вынуждены отказаться от системных методов работы в пользу нелегальных молодежных собраний в церкви и встреч на частных квартирах. Таким образом, привлечение молодежи в ряды общин продолжилось, что заложило основу для развития движения в условиях демократизации политико-правовой системы и формирования новых государственноконфессиональных отношений в Республике Беларусь с 1991 г. |
Abstract (in another language): | The principles, forms and methods of work with children and youth used by Evangelical Baptist, Pentecostal, and Seventh-day Adventist communities in Belarus in 1917–1991 are analysed. The active work among the younger generation can be explained by the fact that in 1929 in the BSSR believers under the age of 25 made up 22 % of community members, and in Western Belarus believers under the age of 30 made up 30 % of community members. The specifics of the functioning of political and legal systems on the territory of Western Belarus as part of Poland in 1921–1939 and on the territory of the BSSR until 1939 caused differences in the approaches of local late Protestant communities to work with children and youth. In the BSSR in the 1920–30s, Sunday schools and other forms of religious education were banned, and the possibilities of communities in creating youth organisations were severely limited. At the same time, in Western Belarus, within the framework of the late Protestant movement, work was carried out to institutionalise religious work among young people: youth circles and partnerships were actively created in communities. A systematic approach to the religious education of children and the involvement of young people in the late Protestant movement in Western Belarus made it possible to form the backbone of communities and quickly revive religious work in the post-war period. It is noted that the resumption of legal activities of religious communities in the BSSR in 1945–1946 created conditions for the formation of youth, women’s, missionary and other circles and ministries within the communities. In the context of legislative and administrative restrictions on all forms of work with children and youth in the BSSR in 1945–1991, late Protestant communities were forced to abandon systemic forms and methods of work in favor of illegal youth meetings in churches and meetings in private apartments. So, the involvement of young people in the ranks of communities continued, which laid the foundation for the development of the movement in the context of the democratisation of the political and legal system and the formation of new state-confessional relations in the Republic of Belarus since 1991. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/322651 |
ISSN: | 2520-6338 |
Sponsorship: | Статья подготовлена при поддержке гранта ректора БГУ. = The article was prepared with the support of a grant from the rector of the Belarusian State University. |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2024, №4 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.