Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/313228
Title: Неклассические методы преподавания в инклюзивном образовании: авторский опыт в университете искусств
Other Titles: Non-classical teaching methods in inclusive education: author’s experience at the university of arts / A. A. Dadyrova
Authors: Дадырова, А. А.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2024
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Человек в социокультурном измерении = Human in the socio-cultural dimension. – 2024. – № 1. – С. 11-14
Abstract: Представлены авторские неклассические методы преподавания в инклюзивном образовании на художественном факультете университета искусств. В инклюзивном образовании Казахстана существует стабильная тенденция к переориентации системы высшего образования на важные ценности, где ключевое место отводится гуманизации педагогического процесса для инклюзивного образования. Отмечено, что авторские кейсы, рассмотренные в настоящей работе, помогают студентам с особыми образовательными потребностями думать, анализировать, искать, сравнивать, спорить и находить. В учебной группе, в которой есть личности с особенностями развития, преподавателю необходимо пересмотреть кейсы, не затрагивая тему занятия, и частично изменить их с учетом новых обстоятельств. Современный преподаватель в сфере инклюзивного образования должен наработать себе так называемый синдром выделенного внимания: на занятиях ему важно держать в фокусе особых студентов и заинтересовывать их, чтобы обучение доставляло им удовольствие. В этих условиях значимое место занимает ориентирующая функция гуманистического подхода в инклюзивном образовании, где ценны такие философские и методологические предпосылки, как становление личности, творчество, а также духовные, гуманные и культуросозидающие истины.
Abstract (in another language): The article presents non-classical teaching methods in inclusive education through the author’s experience at the university of arts at the faculty of art. In inclusive education in Kazakhstan, there has been a stable trend towards reorientation of the higher education system towards important values, where a key place is given to the humanisation of the pedagogical process for inclusive education. The author’s cases considered in the work help students with special educational needs to think, analyse, search, compare, argue and find. In the study group where students with special needs study, the lecturer needs to revise the cases without affecting the theme of the lecture, but partially change the case itself, taking into account new conditions and circumstances. A contemporary lecturer working in the line of inclusive education must develop a syndrome of dedicated attention for himself, so that he does not escape the fact that it is important for a lecturer to keep special students in focus in the auditorium, to hook them, to interest them so that learning is a joy and pleasure for them. In such conditions the orienting function of the humanistic approach in inclusive education comes to the fore, where philosophical and methodological prerequisites are valuable, such as the formation of a personality, creativity, spiritual, humane and culturally creative truths.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/313228
ISSN: 2709-5738
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2024, №1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11-14.pdf257,62 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.