Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.bsu.by/handle/123456789/308210
Title: | Кинокритика в контексте формирования нового эстетического опыта начала 1920-х гг. |
Other Titles: | Film criticism in the context of the formation of a new aesthetic experience in the early 1920s. / L. P. Sayenkova-Melnickaya |
Authors: | Саенкова-Мельницкая, Л. П. |
Keywords: | ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Искусство. Искусствоведение |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Минск : БГУ |
Citation: | Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2023. – № 2. – С. 37-44 |
Abstract: | Исследуется процесс становления кинокритического опыта в газетно-журнальной периодике начала 1920-х гг. – во время развития новой эстетики, осмысления художественного потенциала кинематографа, поиска форм представления первого экранного вида искусства в средствах массовой информации. Выявляются особенности влияния эстетических теорий начала XX в. на кинокритический дискурс как особую область журналистики, определяются подходы к репрезентации художественной целостности кинопроизведения в кинокритической практике. Эстетический потенциал кинокритики как части журналистики в историческом ракурсе осмысляется в научном дискурсе впервые. Практическое значение итогов научной работы заключается в осознании культуроформирующей функции кинокритики и повышении степени востребованности этого вида творческой деятельности в медиасреде. |
Abstract (in another language): | The object of this research is the formation of film criticism experience in newspaper and magazine periodicals of the early 1920s. It was the time of the formation of a new aesthetics, understanding the artistic potential of cinema, the search for forms of presentation of the first screen art form in the media. The purpose of the study is to identify the peculiarities of the influence of aesthetic theories of the beginning of the 20th century on film critical discourse as a special area of journalism, to determine the approaches in film criticism to the representation of the artistic integrity of a film work. The aesthetic potential of film criticism as a part of journalism from a historical perspective is comprehended in scientific discourse for the first time. The practical significance of the results of the presented scientific work lies in understanding the culture-forming function of film criticism and increasing the degree of demand for this type of creative activity in the media environment. |
URI: | https://elib.bsu.by/handle/123456789/308210 |
ISSN: | 2788-6638 |
Licence: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Appears in Collections: | 2023, №2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.