Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308190
Title: Специфика взаимодействия социокультурной реальности и средств массовой информации
Other Titles: The peculiarity of the interaction of sociocultural reality and the media / D. V. Vopseva
Authors: Вопсева, Д. В.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Массовая коммуникация. Журналистика. Средства массовой информации
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика = Journal of the Belarusian State University. Journalism. – 2023. – № 2. – С. 4-12
Abstract: Определяется специфика взаимодействия социокультурной реальности и средств массовой информации. Анализируются структура социокультурной реальности и логические связи между ее компонентами. По аналогии с концепцией удвоенной реальности Лумана предлагается модель утроенной реальности, в состав которой включен нулевой агент наблюдения – социальные агенты (институты), регистрирующие факты действительности для средств массовой информации. Рассматривается постмодернистский взгляд на массмедиа как на механизм подмены реального. В основе стратегий этой концепции лежит идея симуляции, новизна которой заключается в том, что медиа наделяются статусом объективной реальности. Обосновывается тезис о том, что восприятие социокультурной реальности зависит от установленной средствами массовой информации повестки дня, которая детерминируется социальными агентами, обладающими капиталом.
Abstract (in another language): This article defines the specifics of the interaction of socio-cultural reality and mass media. The structure of socio-cultural reality and logical connections between its components are analysed. By analogy with Luhmann’s doubled reality, a tripled model of reality is proposed. It is includes a zero-observation agent – social agents (institutions) that register facts of reality for the media. The postmodern view of the mass media as a mechanism of substitution of the real is considered. The strate gies of this concept are based on the idea of simulation, the novelty of which is determined by the fact that the media are endowed with the status of objective reality. The thesis is substantiated that the perception of socio-cultural reality depends on the agenda setting by the mass media, which is determined by social agents with capital.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308190
ISSN: 2788-6638
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-12.pdf443,61 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.