Logo BSU

Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308084
Title: Образ школьного образования в советском кинематографе: социологическая перспектива
Other Titles: School education’s depiction in Soviet cinema: sociological perspective / E. R. Rybakova, I. Yu. Ivanov
Authors: Рыбакова, Е. Р.
Иванов, И. Ю.
Keywords: ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Социология
ЭБ БГУ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Issue Date: 2023
Publisher: Минск : БГУ
Citation: Журнал Белорусского государственного университета. Социология = Journal of the Belarusian State University. Sociology. – 2023. – № 4. – С. 75-83
Abstract: Отмечается, что система школьного образования является отражением процессов, происходящих в политической, экономической и культурной сферах общества, именно поэтому образовательная тематика представляет особый интерес для социологов. В качестве инструмента исследования общественных процессов в контексте образования могут выступать материалы советского кинематографа. Предпринимается попытка провести анализ фильмов эпохи СССР, посвященных указанной тематике, сквозь призму социологической теоретической триангуляции (на основе теоретических разработок Э. Дюркгейма, М. Фуко и Дж. Дьюи). Делается вывод о том, что советский кинематограф транслировал важные для государства идеи и установки и отражал течение основных социальных процессов. Материалы статьи расширяют диапазон исследований советского кинематографа и систематизируют сведения о роли школьного образования в формировании общественного сознания в эпоху СССР.
Abstract (in another language): It is noted that the school education system is a reflection of the processes occurring in the political, economic and cultural spheres of society, which is why educational topics are of particular interest to sociologists. Materials from Soviet cinema can serve as a tool for studying social processes in the context of education. An attempt is made to analyse films from the USSR era devoted to this topic through the prism of sociological theoretical triangulation (based on the theoretical developments of E. Durkheim, M. Foucault and J. Dewey). It is concluded that Soviet cinema conveyed ideas and attitudes that were important for the state and reflected the course of basic social processes. The materials of the article expand the range of studies of Soviet cinema and systematise information about the role of school education in the formation of public consciousness in the era of the USSR.
URI: https://elib.bsu.by/handle/123456789/308084
ISSN: 2521-6821
Licence: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2023, №4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
75-83.pdf332,93 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.